Partnerzy serwisu:
Prawo

Prześluga: Likwidacja Dworca Polskiego to polityczny kanibalizm

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
16-02-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
Prześluga: Likwidacja Dworca Polskiego to polityczny kanibalizm
- Mówienie o likwidacji Dworca Polskiego przez ministerstwo, którego szefowie w 2010 roku stali murem za ideą utworzenia spółki, jest politycznym kanibalizmem. Ta sama ekipa godzi się na likwidację podmiotu, za którego powołaniem sama obstawała - powiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” były prezes spółki Dworzec Polski Jacek Prześluga.

- Przez ostatnich kilkanaście lat bilety na Dworcu Centralnym sprzedawali pośrednicy. Pierwotnie pobierali oni aż 5 proc. prowizji, czyli około 5 mln zł rocznie, później tę wartość sukcesywnie zmniejszano. Do sprzedaży biletów pośrednik spoza Grupy PKP angażował pracowników PKP Intercity – tłumaczy Jacek Prześluga. - Komuś zaczęło przeszkadzać, gdy sprzedażą biletów zajęła się spółka Dworzec Polski, z prowizją w wysokości 2 proc. Nie dość więc, że bilety sprzedaje spółka kolejowa, to jeszcze wykonuje tę usługę z marżą niższą niż pośrednik zewnętrzny, a marża nie wychodzi poza grupę, tylko w niej zostaje. A mimo to Dworzec Polski komuś przeszkadza. Komu? Pamiętam interwencje u polityków i w mediach, pamiętam kto mnie prosił, by zewnętrznego pośrednika jednak utrzymać… Tymczasem samo  PKP Intercity zainteresowane jest istnieniem takiego podmiotu, ponieważ spółka z taką liczbą własnych kas musiałaby zatrudniać znacznie więcej pracowników – tłumaczy Jacek Prześluga.

W rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” były prezes podkreślił, że do czasu powstania spółki Dworzec Polski w grupie PKP nie było podmiotu, który zajmowałby się sprzedażą reklam. - Konieczność istnienia podmiotu porządkującego sprawy powierzchni reklamowej to drugi powód, dla którego spółka Dworzec Polski powinna istnieć. Obsługa powierzchni reklamowych przez pośredników powodowała tak absurdalne sytuacje, że np. spółka PKP Intercity musiała płacić zewnętrznej firmie za powieszenie reklamy na Dworcu Centralnym, a wcześniej w tym samym miejscu pośrednik wieszał reklamy jej największego konkurenta... Do takich firm trafiało 65-70 procent, a czasem i więcej przychodów z reklam. – podkreślił Jacek Prześluga. Były prezes dodał, że jego zdaniem na samym Dworcu Centralnym dzięki nośnikom i projektom reklamowym można zarobić rocznie około 4 mln zł. Tymczasem PKP SA, korzystając z pośrednictwa Clear Channel, na całym Mazowszu osiągało 1,7-2 mln złotych zysku rocznie.

- Również zastanawiające jest to, co stanie się z portalem rozkład-pkp.pl. TK Telekom ma być sprzedany, rozkład jazdy trafi do prywatnej firmy, a dziś to właśnie Dworzec Polski zarządza portalem i powinien trwale zapewnić jego stabilne funkcjonowanie. – dodał Prześluga. - Mówienie o likwidacji Dworca Polskiego przez ministerstwo, które w 2010 roku stało murem za ideą jego utworzenia, jest politycznym kanibalizmem. Ta sama ekipa godzi się na likwidację podmiotu, za którego powstaniem sama obstawała. Dzięki temu spełniają się plany Adriana Furgalskiego, który zapowiedział własne starania o likwidację tej spółki. Czy minister jest sterowany przez tego eksperta? - pyta były prezes Dworca Polskiego.

- Spółka to część PKP SA. Zastanawiam się, jak można mówić o likwidacji spółki po tak naprawdę pół roku jej działalności, a przecież włożone w to zostały środki trwałe o wartości 1 mln zł. Jestem ciekawy, kto będzie prowadził dotychczasową działalność DP. Obstawiam, że będą to zewnętrzni pośrednicy, którzy mają znaczne wpływy, także w środowiskach politycznych – podsumował Jacek Prześluga.
 

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dworzec w Lublinie z patronem

Pasażer

Dworzec w Lublinie z patronem

Redakcja/inf. pras. 22 lipca 2023

Dworzec w Rzepinie jeszcze poczeka na dokończenie robót

Infrastruktura

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Jacek Prześluga prezesem Fundacji Pro Kolej

Kadry

Jacek Prześluga prezesem Fundacji Pro Kolej

Fundacja Pro Kolej 27 sierpnia 2013

Zobacz również:

Dworzec w Lublinie z patronem

Pasażer

Dworzec w Lublinie z patronem

Redakcja/inf. pras. 22 lipca 2023

Dworzec w Rzepinie jeszcze poczeka na dokończenie robót

Infrastruktura

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Jacek Prześluga prezesem Fundacji Pro Kolej

Kadry

Jacek Prześluga prezesem Fundacji Pro Kolej

Fundacja Pro Kolej 27 sierpnia 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5