Zaplanowana na ten rok sprzedaż 75 procent udziałów chorwackiego przewoźnika towarowego HZ Cargo zostanie najprawdopodobniej wstrzymana. Fiaskiem zakończyły się negocjacje w sprawie sprzedaży udziałów z rumuńską firmą Grampet Group. Na razie nie wiadomo, kiedy ruszy kolejne postępowanie przetargowe
Deklarację zainteresowania udziałem w procesie prywatyzacyjnym państwowego przewoźnika towarowego Chorwacji zgłosiło pierwotnie siedem podmiotów, a wśród nich m. in. Rail Cargo Austria, czeska firma AWT oraz rumuński podmiot Grampet Group. Oferty podmiotów zostały złożone w połowie 2013 roku. Spośród nich tylko jedna oferta (firmy Grampet Group) została uznana za ważną.
Wstępna umowa prywatyzacyjna miała wymagać od Grampet Group m. in. zapłaty 30 mln euro na rzecz państwa, zainwestować 20 mln euro w przewoźnika oraz pokryć koszty od aktywów i inne opłaty w wysokości 10 mln euro.
Podczas analizy due diligence podmiot zainteresowany prywatyzacją zasygnalizował swoje obawy. W międzyczasie wciąż trwały spory w negocjacjach. Chorwacka firma nie otrzymała także odpowiedzi, jakie są faktyczne zależności między HZ Cargo a spółką zależną przewoźnika - AGIT, która zajmuje się przewozami intermodalnymi. Dodatkowo, tylko w okresie od września do grudnia 2013 roku dług HZ Cargo wzrósł o blisko 3 mln euro. Jednak najważniejszą kwestią sporną był zaproponowany pakiet redundancji dla 1500 pracowników o łącznej kwocie 30 mln euro. Grampet długo również czekał na informacje m. in. o majątku HZ Cargo. W wyniku braku rozstrzygnięcia punktów spornych, a co za tym idzie - braku dostarczenia gwarancji bankowych, rząd unieważnił proces prywatyzacyjny.
Na tę chwilę nie wiadomo, kiedy ruszy kolejna próba prywatyzacji HZ Cargo.