W nowym rozkładzie jazdy między Pragą i Ostrawą Czesi podstawią prywatne ekspresy jako konkurencję dla Pendolino.
W nowym rozkładzie jazdy pociągów Äeské dráhy - ÄD, który wejdzie w życie 10 grudnia br. figuruje poważna prywatna konkurencja dla państwowych superekspresów Pendolino. Otóż według nowego rozkładu jazdy, po czeskich kolejach jeździć będzie pierwszy prywatny pociąg pośpieszny, który podstawi firma Railtrans s.r.o. z Sokolova. Będzie to RTExpress kursujący na trasie Praga –Ostrawa - Praga.
"Codziennie uruchomimy dziewięć par pociągów pośpiesznych w dwugodzinowych odstępach" - powiedział pół roku temu zarządca sokolovskiej firmy Petr Šimral. Po czym dodał: "Cena biletu w drugiej klasie nie powinna przekroczyć poziomu banku kilometrycznego kolei Äeské dráhy, tj. 250 koron. Za Pendolino spółki Äeské dráhy dopłaca się jeszcze aż 200 koron!"
O czeskiej prywatnej firmie Railtrans Spółka z o.o. wiedzieć trzeba, że była ona cały czas obecna na czeskim rynku kolejowym, jednak dotychczas interesowała się przede wszystkim transportem i spedycją towarową. Oczywiście była także obecna na rynku pasażerskim, ale obsługiwała jedynie kilka nieistotnych regionalnych pociągów osobowych.
Według danych nowego rozkładu jazdy pociągów Äeské dráhy - ÄD na lata 2006/2007, Pragę z Pardubicami, Olomoucem i Ostrawą dziennie połączy osiem par pociągów Railtrans RTExpress. Przejazd z Pragi do Ostrawy prywatnym ekspresem będzie kosztował tylko 240 koron czeskich, podczas kiedy kandydat na podróżnego za superekspres ÄD Pendolino zapłaci aż 500 koron, za jeszcze inny pociąg IC/EC 484 KÄ.
Oczywiście zdaniem czeskiej prasy, dyrekcja koleji Äeské dráhy - ÄD będzie tu musiała zastosować cios KO w postaci wyjątkowego ominięcia swojego własnego cennika! Otóż od grudnia ÄD wprowadzi nowy rodzaj biletów przejazdowych: międzyregionalny bilet kontyngentowy ÄD, na podstawie którego można będzie ulgowo jeździć również między miastami wojewódzkimi, a więc między Pragą i Ostrawą za 140 KÄ i w połączeniu z IC/EC podobno niepotrzebna będzie już dopłata.
Z dworca głównego w Ostrawie pociągi RTExpress odjadą o godzinie 4.24, 6.24 i 8.24. a z dworca Ostrava-Svinov o godzinie 4.32, 6.32, 8.32, 10.32, 12.32, 14.32, 16.32 oraz o godzinie 18.32. Do Prahy-Holešovic pierwszy pociąg przyjedzie o godzinie 8.02, a ostatni o 22.04. Z Pragi prywatne ekspresy odjeżdżać będą o 6.34, 8.34, 10.34, 12.34, 14.34, 16.34, 18.34 I o 20.34, a do Ostrawy Głównej przyjadą o 10.02, 12.02, 14.02, 16.02, 18.02, 20.02, 22.02 oraz o 0.02 . Ostatnie trzy pociągi pojadą dalej do stacji Ostrawa-Spinów, gdzie przyjadą o 20.11, o 22.11 i o 0.11. Tak więc z Polski do Pragi chyba taniej będzie jeździć z przesiadką w Ostrawie.
Ciekawostką nowego rozkładu jazdy kolei Äeské dráhy - ÄD jest
to, że wprowadzony zostanie nowy Eurocity EC 108 Kraków - Praha, z połączeniem z Bohumina przez Ostrawę do Bratysławy jako IC 131.