Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Prywatni przewoźnicy szykują ofensywę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-08-2006
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Witualna Polska, 31 sierpnia 2006

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Prywatni przewoźnicy szykują ofensywę
Francuska grupa Veolia wchodzi na polski rynek kolejowych przewozów pasażerskich. Jej spółka Connex Koleje Polskie już czeka na rejestrację.

Veolia Transport Polska (VTP), spółka córka Veolia Transport Central Europe, będącej częścią francuskiej grupy Veolia Environnement, do tej pory zajmowała się w naszym kraju transportem autobusowym.

Teraz myśli też poważnie o kolejowym. Dowiedzieliśmy się, że spółka zależna VTP o nazwie Connex Koleje Polskie jest w trakcie rejestracji. Jednocześnie zbiera dokumentację potrzebną do uzyskania licencji.
Jeśli te plany się powiodą, polski rynek kolejowych przewozów pasażerskich mogą wkrótce czekać interesujące przeobrażenia.

Na razie żadna z większych spółek posiadających licencję (PTK Rybnik, CTL Regio, CTL Express Koleje Nadwiślańskie należące do PCC Rail) nie miała szans, by rywalizować na większą skalę z PKP Przewozy Regionalne (PKP PR) i PKP Intercity. Tymczasem Veolia Transport, w skład którego wchodzi Veolia Transport Central Europe, to poważny gracz — jedno z największych na świecie prywatnych przedsiębiorstw transportowych. Działa w Niemczech, Szwajcarii, Polsce, Czechach, Słowacji, Chorwacji i Słowenii. Bardzo mocną pozycję ma w Niemczech, gdzie na rynku kolejowym zajmuje drugą pozycję po Deutsche Bahn, a także w Szwecji. W Czechach rozpoczęła przewozy kolejowe już dwa lata temu.

W Polsce Veolia Transport stawiała do tej pory na przewozy autobusowe. W ciągu ośmiu lat działalności udało się jej kupić 14 prywatyzowanych przedsiębiorstw transportu pasażerskiego w różnych regionach kraju. Przychody spółki systematycznie rosną: jeszcze w 2001 r. było to 58 mln zł, w ubiegłym roku już 155 mln zł.

Veolia Transport ma dobre rozeznanie polskiego rynku, nie tylko przewozów autobusowych. Już ponad rok temu startowała w przetargu na prywatyzację Szybkiej Kolei Miejskiej w Śródmieściu i gdyby wygrała, na pewno nie poprzestałaby na świadczeniu usług w aglomeracji trójmiejskiej. Plusem dla powstającej spółki kolejowej jest też duże, prywatne zaplecze kapitałowe — mówi Adrian Furgalski, analityk rynku kolejowego Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Connex Koleje Polskie już zgłosiły wstępną chęć uczestnictwa w przetargu na obsługę regionalnych kolejowych przewozów na linii Bytom — Gliwice — Bytom, organizowanym przez województwo śląskie. Taką deklarację, poza PKP Przewozy Regionalne, złożyły dwie inne prywatne spółki: PCC Rail oraz konsorcjum, którego liderem są Dolnośląskie Linie Autobusowe. Linia ma 20 km, do jej obsługi potrzebne są 3-4 składy. Na rozstrzygnięcie przetargu trzeba poczekać co najmniej miesiąc, umowa mogłaby więc zostać podpisana jeszcze w październiku tego roku.

To bardzo ciekawy przetarg. Pierwsza w historii publiczna próba deregulacji rynku i stworzenia realnych możliwości dostępu do rynku dla przewoźników innych niż PKP PR. Choć od 2001 r. samorządy mogą organizować i finansować kolejowe przewozy pasażerskie, dotąd praktycznie nie rozpisano przetargu, którego warunki dawałyby szansę wygranej prywatnym firmom. W tym wypadku jest inaczej: roczny okres świadczenia usług i konkretne pieniądze zarezerwowane na ten cel — mówi Piotr Kazimierowski, redaktor naczelny branżowego miesięcznika „Transport i Komunikacja”.

Zdaniem Adriana Furgalskiego, prywatni przewoźnicy pasażerscy mogą zaistnieć na polskim rynku kolejowym właśnie dzięki przetargom organizowanym przez samorządy, zwłaszcza w aglomeracjach (Śląsk, Warszawa czy Trójmiasto).
Jeśli po przejęciu obsługi nieczynnych linii przez prywatne firmy nastąpi na nich wzrost przewozów, a można się tego spodziewać, po jakimś czasie zapewne pojawią się propozycje wejścia na linie obsługiwane przez PKP PR — uważa analityk.

Według Piotra Kazimierowskiego, gdyby prywatni przewoźnicy mogli liczyć na stabilne finansowanie przewozów, w ciągu 5 lat ich udział w rynku mógłby sięgnąć co najmniej 20-30 proc.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5