Związki zawodowe działające w śląskich Zakładach Przewozów Towarowych i Zakładach Taboru z zaniepokojeniem i oburzeniem przyjęły informację o planowanym utworzeniu tylko trzech zakładów na ternie Śląska w ramach przygotowywanej restrukturyzacji PKP Cargo SA. W związku z powyższym powołano komitet protestacyjny.
Treść oświadczenia:
"Katowice, dnia 03. 10.2008 r.
Pan
Cezary GRABARCZYK
Minister Infrastruktury RP
Pan
Juliusz ENGELHARDT
Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Infrastruktury
Pan
Zbigniew RYNASIEWICZ
Przewodniczący Komisji Infrastruktury Sejmu RP
Pan
Andrzej WACH
Prezes PKP SA
Przewodniczący Rady Nadzorczej
PKP CARGO SA
Wojciech BALCZUN
Prezes PKP CARGO SA
Henryk GRYMEL
Przewodniczący SK NSZZ Solidarność
Stanisław STOLORZ
Przewodniczący Federacji
ZZP PKP
Leszek MIĘTEK
Prezydent Związku Zawodowego
Maszynistów Kolejowych w Polsce
Józef SMÓLSKI
Przewodniczący Federacji Związku
Zawodowego Maszynistów
Waldemar ZIOBRO
Przewodniczący Związku Zawodowego
Pracowników Warsztatowych PKP
Janusz MINCEWICZ
Przewodniczący Związku Zawodowego
Administracji PKP
Szanowny Panie
Związki zawodowe działające w śląskich Zakładach Przewozów Towarowych i Zakładach Taboru z zaniepokojeniem i oburzeniem przyjęły informację o planowanym utworzeniu tylko 3 zakładów na ternie Śląska w ramach przygotowywanej restrukturyzacji PKP CARGO SA. Zdecydowanie protestujemy przeciwko takim działaniom i żądamy pozostawienia zakładów w obecnym stanie organizacyjnym.
Uzasadnienie
Śląsk i Zagłębie od lat jest tym regionem, w którym koncentruje się kolejowa praca przewozowa. Tutaj jest i jeszcze długo będzie, ładunek masowy przewożony koleją: węgiel, koks, ruda, stal. To w tym regionie mieszka prawie 5 mln ludzi i koncentruje się polski przemysł, który jest głównym klientem PKP CARGO SA. To również dlatego swoje siedziby na Śląsku zlokalizowali najwięksi prywatni kolejowi przewoźnicy towarowi.
Na Śląsku i w Zagłębiu są największe kopalnie węgla kamiennego, który jest naszym głównym ładunkiem (40% udziału) i jeszcze długo nim pozostanie oraz huty, wraz z największą na terenie Polski dawną Hutą Katowice. Rudy żelaza i wyroby stalowe to drugi po – węglu kamiennym – nasz ładunek. Na Śląsku są najwięksi klienci PKP CARGO S.A. Katowicki Holding Węglowy, Jastrzębska Spółka Węglowa, Węglokoks i Mittal Steel. Olbrzymi potencjał tego regionu doceniły największe firmy logistyczne, które masowo inwestują w magazyny składowe i centra logistyczne, uznając miejscowy rynek za bardzo perspektywiczny i rozwojowy. Nie mamy pojęcia dlaczego Zarząd i Rada Nadzorcza PKP CARGO SA postępują zupełnie odwrotnie.
Aglomeracja Śląska jest wielkim placem budowy dróg. Przez najbliższe lata będzie prowadzona budowa śląskiego odcinka A1 Gliwice Sośnica - Chałupki. Już od przyszłego roku trzeba tam będzie dowieźć koleją kilkadziesiąt milionów ton kruszyw, nie tylko na budowę autostrady A1, ale także dróg dojazdowych i obwodnic. Świetnie rozwija się jeden z dwóch terminali kolejowych w Gliwicach Sośnicy, w którym praca przewozowa wzrosła w tym roku o ponad 50% !!! Bardzo dobrze funkcjonuje Śląskie Centrum Logistyki w Gliwicach, na terenie którego znajduje się jeden z nielicznych w Polsce portów rzecznych, do którego koleją przewozi się kilka mln ton ładunków. W Tarnowskich Górach jest największa w Europie stacja rozrządowa: brama wyjazdowa Śląska na centralną i północną Polskę. I wreszcie w Sławkowie powstaje Euroterminal, a swój bieg kończy LHS, bardzo rozwojowa linia szerokotorowa łącząca Europę z Dalekim Wschodem. To na Śląsku są fabryki Opla i Fiata, jedne z największych w Europie, klienci PKP CARGO SA. I wreszcie najważniejszy argument - cztery śląskie zakłady przewozów towarowych przewożą rocznie ponad 88 mln ton ładunków. Stanowi to 60% wszystkich ładunków przewożonych przez PKP CARGO SA.
W świetle przedstawionych faktów, nie znajdujemy żadnych merytorycznych podstaw, by zmniejszać ilość zakładów, bowiem w tym regionie, jak nigdzie indziej w Polsce, jest komasacja ładunków i klientów z masowym „pociągowym” ładunkiem. Likwidacja jednego ze śląskich zakładów jest – w naszej ocenie - działaniem na szkodę PKP CARGO SA. Spowoduje to pogorszenie obsługi klienta, najważniejszego podmiotu w spółce, a na konkurencyjnym polskim rynku, klient powinien być obsłużony szybko i bardzo dobrze. Likwidacja i powiększenie zakładów wcale temu nie będzie służyć. O tym czy dany zakład ma funkcjonować, powinny decydować wyniki przewozowe i ekonomiczne, a nie działania administracyjne. Jeżeli jest inaczej to odpowiedzialność za to ponosi Zarząd i Rada Nadzorcza PKP CARGO SA, autorzy złych i szkodliwych dla spółki projektów.
Komitet Protestacyjny
W celu obrony wszystkich śląskich zakładów, niżej podpisane zakładowe związki zawodowe, powołują komitet protestacyjny, który zaprasza do Katowic do dnia 15 października 2008 r. Pana Wojciecha Balczuna, Prezesa PKP CARGO S.A. na rozmowy negocjacyjne. Jeżeli Pan Prezes nie rozpocznie rozmów w tym terminie, Komitet Protestacyjny podejmie działania przewidziane prawem, ze strajkiem włącznie.
Komitet protestacyjny:
Przewodniczący:
Jerzy Sośnierz – NSZZ Solidarność
ul. Kolejarzy 22, 43 – 602 Jaworzno
tel/fax 032 710 75 92
kom. 504 26 32 05
Wiceprzewodniczący:
Stanisław DYBICH
Andrzej KONIECZNY
Stefan PANEK
Bogusław WALICA
Leszek SZADKOWSKI
Sekretarz
Danuta NOWAK
ul. Kolejarzy 22 , 42 -602 Jaworzno
Kom. 663 291 541
Członkowie: wg załączonej listy obecności"