Dnia 14 czerwca 2007 roku, w Urzędzie Transportu Kolejowego odbyło się uroczyste seminarium kończące realizację projektu Współpracy Bliźniaczej PL2005/IB/TR/01 zatytułowanego \"Rozszerzenie kompetencji administracyjnych w celu wdrożenia unijnych regulacji rynku kolejowego\"
Realizacja przedmiotowego projektu ukierunkowana była na zagadnienia o charakterze regulacyjnym. W trakcie ośmiu miesięcy działań merytorycznych, krajowi zagraniczni eksperci, reprezentujący po stronie polskiej Urząd Transportu Kolejowego (UTK) i Ministerstwo Transportu (MT), a także krajowe podmioty funkcjonujące na rynku transportu kolejowego wraz z partnerami z Federalnego Ministerstwa Transportu Budownictwa i Spraw Mieszkaniowych (BMVBS), Federalnego Urzędu ds. Kolejnictwa (EBA) oraz Kolei Niemieckich (DB), dokonali szczegółowej analizy polskiego prawa z zakresu regulacji rynku kolejowego, pod względem jego zgodności z zasadami prawa wspólnotowego.
Ponadto dokonany został przegląd stosowanego w Polsce systemu opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej oraz jego porównanie z aktualnym systemem funkcjonującym w warunkach niemieckich. Zagraniczni eksperci przedstawili również informacje dotyczące wykorzystania umów ramowych w stosunkach pomiędzy przewoźnikami kolejowymi oraz zarządcami infrastruktury kolejowej oraz szczegółowo zaprezentowali obowiązujące w prawie niemieckim wymagania w zakresie ubezpieczeń dla przewoźników kolejowych.
W trakcie realizacji projektu, podczas dwudniowych seminariów, zasygnalizowane zostały także kwestie z zakresu bezpieczeństwa i interoperacyjności transportu kolejowego. Przedmiotowe zagadnienia staną się przedmiotem szczegółowych analiz w trakcie realizacji kolejnego projektu opracowanego do realizacji przez Urząd Transportu Kolejowego.
Seminarium zamykające projekt poprowadzili wspólnie Pan Mirosław Antonowicz – Kierownik Projektu ze strony Beneficjenta oraz Pan Ralf Schweinsberg – Kierownik projektu reprezentujący partnera współpracy bliźniaczej. Przemówienie przywitalne wygłosił Pan Prezes Wiesław Jarosiewicz.
Uczestnicy posiedzenia, mogli zapoznać się z szeregiem prezentacji dotyczących kluczowych zagadnień omawianych podczas realizacji projektu. Pan Mirosław Antonowicz, Wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego zaprezentował zarys strategii regulacyjnej dla transportu kolejowego w Polsce. Pan Ralf Schweinsberg, Wiceprezes Federalnego Urzędu ds. Kolejnictwa przedstawił systemowe podejście do zagadnień interoperacyjności i bezpieczeństwa. Pan Wiesław Jarosiewicz, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego omówił nowe przepisy prawne z zakresu bezpieczeństwa transportu kolejowego w Polsce.
Ostatnia prezentacja uzupełniona została o informację przedstawioną przez Pana Krzysztofa Banaszka – Zastępcę Dyrektora Departamentu Zezwoleń Technicznych i Interoperacyjności w Urzędzie Transportu Kolejowego na temat kluczowych zagadnień interoperacyjności i bezpieczeństwa w Polsce.
W drugiej części seminarium, Pan Norbert Kuna, Doradca Długoterminowy, zaprezentował w szczegółach rezultaty wypracowane w ramach projektu przez ekspertów reprezentujących obydwa państwa członkowskie, natomiast Pan Ryszard Węcławik, Dyrektor Departamentu Monitoringu i Regulacji Transportu Kolejowego dokonał oceny przedstawionych rezultatów.
Seminarium zakończono uroczystym wręczeniem certyfikatów uczestnikom działań projektowych reprezentującym poszczególne podmioty polskiego rynku transportu kolejowego.
Kierownictwo Urzędu Transportu Kolejowego wystawiło wysoką ocenę projektowi, którego realizacja dobiegła w dniu dzisiejszym końca.
Specyfika współpracy bliźniaczej pozwoliła nam po pierwsze na zderzenie krajowych rozwiązań prawnych z zakresu regulacji rynku kolejowego z rozwiązaniami stosowymi przez naszego zachodniego partnera.
Po drugie, silne zaangażowanie w realizację przedmiotowego projektu przedstawicieli przedsiębiorstw kolejowych funkcjonujących na krajowym rynku transportu kolejowego, umożliwiło nam uwzględnienie wielostronnego spojrzenia na omawiane zagadnienia a tym samym dostosowanie się do potrzeb rynku podczas ewentualnego opracowywania propozycji nowych rozwiązań prawnych w dziedzinie regulacji.
Po trzecie wreszcie, co nie mniej istotne, ośmiomiesięczne działania projektowe stworzyły stabilne podstawy współpracy pomiędzy krajowymi urzędami odpowiedzialnymi za regulację rynku kolejowego oraz bezpieczeństwo transportu kolejowego w Polsce i w Niemczech.

*Od lewej: Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, Wiesław Jarosiewicz, Ralf Schweinsberg, Wiceprezes EBA, Federalnego Urzędu ds. Kolejnictwa, Mirosław Antonowicz, Wiceprezes UTK