Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Program bocznicowy dla kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
28-05-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Michał Litwin, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Program bocznicowy dla kolei
Bocznice to niezwykle istotny element systemu kolei. Jeszcze tak dawno aż 80% ładunków przewożonych koleją było obsługiwanych na bocznicach. Dziś ich znaczenie wyraźnie spadło. Zupełnie jak udział kolei w wolumenie przewożonych towarów… Nadzieją na poprawę sytuacji mogą okazać się fundusze unijne.

Opublikowany przed kilkoma dniami na łamach „Rynku Kolejowego” tekst autorstwa Ryszarda Węcławika pt. „Czy bocznice to też kolej?” porusza niezwykle istotny temat. Niewątpliwie bocznice wymagają szczególnego zainteresowania. Pozostawione same sobie odchodzą w niepamięć, gdyż coraz mocniej rozwierają się nożyce pomiędzy kosztami (technicznymi, formalnymi) ich utrzymania czy wręcz odtworzenia, a możliwymi do osiągnięcia korzyściami. Często prowadzą one do hal czy zakładów przejętych niegdyś przez nastawionych na redukcję kosztów przedsiębiorców. Mając na względzie niezadowalającą jakość kolei wielu z nich zdecydowało się „odpuścić” i przesiadło się na tiry.

To nie jest kraj dla starych bocznic

Dzisiaj, parafrazując tytuł oscarowej produkcji braci Cohen, to ciągle nie jest kraj dla starych bocznic. Wiele z nich jest dramatycznie zaniedbanych, a wiele z nich zwyczajnie zlikwidowano: likwiduje się prowadzące do nich odgałęzienia, asfaltuje się ich skrzyżowania z drogami kołowymi, fizycznie zdejmuje się „drabinę”. Na smutne ślady niegdysiejszej bytności bocznic można trafić w większości miast włączonych w system kolei.

Pytanie – jakie są tego przyczyny? Wielu przedsiębiorców dysponujących bocznicami woli nadawać towary transportem drogowym niż komplikować sobie życie dopełnianiem uciążliwych formalności. W ubiegłym roku Prezes UTK intensywnie kontrolował bocznice. „Rynek Kolejowy” informował, że kilka z nich nakazał zamknąć, a niektórzy przedsiębiorcy otrzymali kary. Ciekawe, czy przedsiębiorcy ci nadal utrzymują swoje bocznice, czy też postawili na nich przysłowiowy „krzyżyk” i na zawsze odeszli do transportu drogowego. Jeśli nawet ich nie zamknęli, to z pewnością ich problemy nie są zachętą dla kolejnych przedsiębiorców do włączania się w system transportu kolejowego.

Z drugiej strony – w kwestii bezpieczeństwa nie może być kompromisów. Jakkolwiek ciężko porównywać potencjał katastroficzny ciężkiego pociągu towarowego czy szybkiego składu pasażerskiego z potencjałem manewrujących grup wagonowych, tym niemniej należy dokonać wszelkich  starań, aby mądrze i systemowo rozwiązać kwestię bezpieczeństwa na bocznicach kolejowych tak, by nie „wylać z dziecka z kąpielą”.

Jak tego dokonać? W pierwszej kolejności należy przywrócić bocznicom sprawność techniczną. Nie dysponuję statystykami zdarzeń na bocznicach, ale bezpiecznie można założyć, że – podobnie jak na regularnych liniach eksploatowanych przez PKP PLK – najczęstszą przyczyną wypadków kolejowych jest „zły stan torów, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym” (źródło: Raport NIK z grudnia 2013). To jest absolutna podstawa. Niestety, z punktu widzenia indywidualnych przedsiębiorców nie jest to tania sprawa.

Środki UE na bocznice!

Z tego względu jako Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych proponujemy stworzenie specjalnego mechanizmu wsparcia, którego beneficjentami będą władający bocznicami przedsiębiorcy. W ramach POIiŚ 2014-2020 należy stworzyć dedykowany prywatnym przedsiębiorcom program, który pomoże przywrócić bocznicom sprawność techniczną. Pamiętajmy, że koszty rewitalizacji bocznicy mogą sięgać setek tysięcy złotych, co bardzo często przekreśla ekonomiczny sens takiej inwestycji. Bez wsparcia funduszy unijnych nie uda się przywrócić bocznicom kolejowym należnego im miejsca w systemie transportowym kraju.

Z całą pewnością będą to dobrze zainwestowane środki. Raz ożywione bocznice gwarantują „wydłużanie ramion” transportu kolejowego, a tym samym dają nadzieję na przejęcie przez kolej istotnych wolumenów towarów z dróg. Oznacza to, że zaczną na siebie zarabiać, a to z kolei gwarantuje, że przedsiębiorcy otoczą je odpowiednią troską techniczno-utrzymaniową, poprawiając tym samym bezpieczeństwo.

Należy pamiętać, że podobny projekt - multilokalizacyjny program rozjazdowy PKP PLK - okazał się sporym sukcesem. Wymieniając zużyte rozjazdy w wielu miejscach wyeliminowano ryzyko zdarzeń kolejowych, a przy okazji poprawiono parametry eksploatacyjne linii. Nie mam wątpliwości, że podobnym sukcesem zakończy się program bocznicowy.

Podobną, aczkolwiek osobną kwestią jest będąca w bardzo złym stanie infrastruktura punktowa PKP PLK, na której coraz  częściej przewoźnicy napotykają na ograniczenia eksploatacyjne. Wydaje się, że i w tym przypadku bardziej niż kolejne zamknięcie torów czy ograniczenie nacisków sprawdzi się dedykowany (tym razem PKP PLK) specjalny program nakierowany na rewitalizację publicznej infrastruktury punktowej (tory boczne, ładownie, rampy, place, etc.). To również będzie strzał w „dziesiątkę”.


O spraw związanych z racjonalizacją kosztów i optymalizacją technologii operacji bocznicowych aż do wymagań związanych z uzyskiwaniem zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji i świadectw bezpieczeństwa będzie można porozmawiać już dzisiaj podczas seminarium „Bocznice Kolejowe 2014”, organizowanego przez TOR Konferencje i TOR Audytor.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Setny pociąg na bocznicy Egger Biskupiec

Infrastruktura

Setny pociąg na bocznicy Egger Biskupiec

inf. pra 05 września 2022

Za 45 mln zł powstanie bocznica do fabryki Mercedesa

Infrastruktura

Niemcy: Miliony euro na wsparcie bocznic towarowych

Infrastruktura

Niemcy: Miliony euro na wsparcie bocznic towarowych

Przemysław Farsewicz 07 stycznia 2021

Zmiany organizacyjne w grupie CTL

Biznes

Zmiany organizacyjne w grupie CTL

inf. prasowa 13 września 2016

Bocznice Kolejowe 2016 – już w lipcu

Nasze konferencje

Bocznice Kolejowe 2016 – już w lipcu

Michał Grobelny 23 maja 2016

Już 15 lipca - seminarium Bocznice Kolejowe 2015

Nasze konferencje

Już 15 lipca - seminarium Bocznice Kolejowe 2015

MG, TOR Konferencje 03 czerwca 2015

Zobacz również:

Setny pociąg na bocznicy Egger Biskupiec

Infrastruktura

Setny pociąg na bocznicy Egger Biskupiec

inf. pra 05 września 2022

Za 45 mln zł powstanie bocznica do fabryki Mercedesa

Infrastruktura

Niemcy: Miliony euro na wsparcie bocznic towarowych

Infrastruktura

Niemcy: Miliony euro na wsparcie bocznic towarowych

Przemysław Farsewicz 07 stycznia 2021

Zmiany organizacyjne w grupie CTL

Biznes

Zmiany organizacyjne w grupie CTL

inf. prasowa 13 września 2016

Bocznice Kolejowe 2016 – już w lipcu

Nasze konferencje

Bocznice Kolejowe 2016 – już w lipcu

Michał Grobelny 23 maja 2016

Już 15 lipca - seminarium Bocznice Kolejowe 2015

Nasze konferencje

Już 15 lipca - seminarium Bocznice Kolejowe 2015

MG, TOR Konferencje 03 czerwca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5