Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Prof. Antoni Rosikoń skończył 101 lat

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-06-2008
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Janusz Mincewicz, 17 czerwca 2008

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Prof. Antoni Rosikoń skończył 101 lat
10 czerwca 101 lat ukończył prof. Antoni Rosikoń, najstarszy żyjący profesor i kolejarz na Śląsku. Jubilat ze swadą i humorem opowiada o swoim życiu kolejowym i naukowym. - Robiłem co mogłem, żeby nie stracić ani jednego dnia na próżno, aby spłacić to co daje życie. Jestem zawsze zadowolony z tego co jest i chwalę Boga, za to co daję. Jestem człowiekiem spełnionym – podkreśla dziarskim głosem pan profesor.

 

\

* Prof. Antoni Rosikoń (fot. Janusz Mincewicz).

 

- To niesamowite, że człowiek w tym wieku może być tak sprawny fizycznie i umysłowo. prezentuje formę sześćdziesięciolatka – nie może się nadziwić Józef Szczepański, były naczelny dyrektor Śląskiej DOKP i PKP Dyrekcji Przewozów Towarowych, który zna profesora od prawie 30 lat.

Profesor, którego ojciec Wojciech był kolejarzem, urodził się 10 czerwca 1907 roku w Grodkowie Siewierskim w Zagłębiu Dąbrowskim. W 1925 roku zdał maturę i rozpoczął studia na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej. Pracę inżynierską pt. „Projekt odcinka drogi żelaznej Łódź-Sieradz i rozbudowy stacji rozrządowej Łazy”, napisał pod kierunkiem prof. Aleksandra Wasiutyńskiego.Po skończeniu studiów trafił do działu nawierzchni DOKP Katowice .W 1932 roku zdał egzamin referendarski i został kontrolerem w Oddziale Drogowym w Tarnowskich Górach. Na początku 1939 roku awansował na naczelnika Oddziału Drogowego w Cieszynie. Zaraz po wojnie objął stanowisko zastępcy naczelnika służby drogowej w DOKP. Często osobiście decydował, czy po prowizorycznie naprawionych torach, mogą jeździć pociągi.

Projektował i rozbudowywał Górnośląski Okręg Przemysłowy (GOP) oraz elektryfikował linii Zawiercie – Gliwice. Pracował nad zabezpieczeniem torów przed działaniem szkód górniczych. Był nieocenionym fachowcem i autorytetem w śląskim okręgu kolejowym w zakresie infrastruktury kolejowej. -Profesor pracował, choć już miał ukończone 70 lat. Był świetnym specjalistą, wręcz niezastąpionym, w zakresie dróg kolejowych – wspomina Władysław Krasuski , były członek Zarządu PKP Cargo SA.

Swoje doświadczenia kolejowe, wykorzystywał w pracy projektowej i naukowej. Był członkiem Polskiej Akademii Nauk. W 1961 roku został dyrektorem Biura Projektów Kolejowych w Katowicach. Opracował rozwiązania komunikacyjne w Rybnickim Okręgu Węglowym i stacji rozrządowej w Niedobczycach. Pracując cały czas się dokształcał. W 1967 został przeniesiony do kierowania, w stopniu docenta, Katedrą Budowy Kolei na Wydziale Budownictwa Politechniki Śląskiej. W 1976 roku, jako profesor kontraktowy, zostaje dyrektorem Instytutu Dróg i Mostów na Wydziale Budownictwa Politechniki Śląskiej.„Profesor Rosikoń to nie tylko świetny fachowiec, najlepszy w Polsce z zakresu szkód górniczych, ale także wykładowca. Wykłady z nim były prawdziwym świętem. To erudyta, który mówi piękną polszczyzną” - wspomina inż. Kazimierz Szczurowski, student profesora w latach osiemdziesiątych

Uwieńczeniem pracy naukowej i dydaktycznej, było nadanie przez Prezydenta RP w 2001 roku, w wieku 94 lat, profesora nauk technicznych. Profesor mimo 101 lat jest samodzielny. Mieszka sam w Katowicach. Przed uroczystościami setnej rocznicy był na weselu wnuczka w Warszawie, do której samodzielnie dojechał pociągiem. -Często z profesorem jeżdżę pociągiem do Warszawy. Kiedy ja już dawno jestem w pociągu profesor dopiero wchodzi na peron i spokojnie wsiada do pociągu - opowiada inż. Bolesław Szpytman, prezes katowickiego Oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP. W ślady profesora poszedł tylko starszy syn, który był ( już na emeryturze) projektantem w katowickim Biurze Projektów Kolejowych.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5