Kanadyjski koncern Bombardier zaprezentował w siedzibie Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa w Warszawie nowoczesną trójsystemową lokomotywę serii TRAXX, przystosowaną do operacji w trzech systemach zasilania i sygnalizacji - niemieckim, austriackim i polskim. Prezentacja należącej do firmy Angle Trains lokomotywy odbyła się w związku z zakończeniem fazy testów lokomotywy pod względem jej adaptacji do wymogów polskiego systemu.
Na prezentacji obecni byli przedstawiciele kierownictwa firmy Bombardier Transportation, w tym szef dywizji lokomotyw Bombardier Transportation Edmund Schlummer, Janusz Kućmin, generalny przedstawiciel Bombardier\'a w Polsce, Mirosław Szeleziński, dyrektor wrocławskich zakładów Bombardier Transportation, szef CNTK Andrzej Żurkowski, a także wiceminister transportu Bogusław Kowalski, senator Prawa i Sprawiedliwości Stanisław Kogut, a także zaproszeni goście reprezentujący sektor kolejowy w tym państwowi i prywatni przewoźnicy.
Jak podkreslił Edmund Schlummer nadwozia do sprzedawanych na całym świecie lokomotyw TRAXX powstają we wrocławskiej fabryce koncernu, która już teraz jest jednym z największych na świecie zakładów produkujących pudła lokomotyw i ramy wózków.
Bombardier w Polsce zatrudnia niemal 1,5 tys. osób. Jej zdolność produkcyjna jest w stanie w pełni sprostać każdemu zamówieniu.
Wrocław może jednak oczekiwać jeszcze lepszych czasów, albowiem w skali europejskiej w nadchodzących latach wymienić trzeba będzie około 30 tys. przestarzałych lokomotyw.
Potencjał polskiego rynku też jest dla producentów lokomotyw atrakcyjny. Obecnie średni wiek ekspolatowanych w Polsce lokomotyw zbliża się do 30 lat! Edmund Schlummer przyznał, że oczekuje, że polski rynek zamówi w ciągu najbliższych trzech lat nawet 150 nowych lokomotyw.
Przedstawiciele przewoźników zwrócili uwagę na istotne cechy prezentowanej lokomotywy, w tym dużą niezawodność i ekonomikę pracy, deklarując zainteresowanie posiadaniem takich maszyn we własnej flocie.
W zeszłym tygodniu w ramach testów prezentowana lokomotywa pociągnęła dla skład wagonów CTL Logistics o łacznej masie 3200 ton, co jest rekordem dla lokomotywy czteroosiowej.
Prezentowany TRAXX może osiągać prędkość maksymalną rzędu 160 km/h i jest przystosowany do zasilania z sieci 3000V i 15000V.
Do dziś Bombardier sprzedał około 1000 lokomotyw z rodziny TRAXX.

Szef dywizji lokomotyw Bombardier Transportation Edmund Schlummer
Janusz Kućmin, generalny przedstawiciel Bombardier\'a w Polsce
Janusz Kućmin oraz szef CNTK Andrzej Żurkowski
Mirosław Szeleziński, dyrektor wrocławskich zakładów Bombardier Transportation

Edmund Schlummer i senator RP Stanisław Kogut

Minister Bogusław Kowalski