Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Poznań: Czyje tramwaje powiozą kibiców?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-05-2007
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Gazeta Wyborcza, Poznań, 29 maja 2007

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Poznań: Czyje tramwaje powiozą kibiców?
Jakie tramwaje będą wozić kibiców na mecze Euro 2012 w Poznaniu? Niskopodłogowe wagony Skody, Pesy czy poznańskiej Fabryki Pojazdów Szynowych, które za dwa tygodnie będą miały swoją oficjalną premierę.

Do zakupu MPK przymierza się już od roku. O ile jednak wcześniej mówiło się o kilkunastu wagonach, o tyle po przyznaniu nam prawa organizacji Mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 r., liczba ta wzrosła do... 50. Władze miasta chcą, by w czasie Euro tramwaje i autobusy kursowały co dwie minuty. Kibice mają pozostawiać samochody na rogatkach miasta, a po mieście poruszać się komunikacją miejską.

O ile autobusów nie musimy się wstydzić, o tyle tabor tramwajowy wypadałoby unowocześnić. Dlatego władze miasta planują przeznaczyć na zakup nowych wagonów rekordową kwotę 450 mln zł. Skąd wezmą takie pieniądze? - Liczymy głównie na dofinansowanie z budżetu państwa dla miast organizatorów Euro - mówi Henryk Spychalski, wicedyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miasta. Wydatki na nowy tabor będzie już uwzględniał nowy Wieloletni program inwestycyjny miasta. Prawdopodobnie w przyszłym roku MPK ogłosi przetarg na nowe tramwaje. Kto będzie miał w nim największe szanse?

Głównym kryterium przy wyborze tramwaju dla Poznania będzie cena. Można się więc spodziewać, że o zamówienie powalczą nie tyle producenci z najwyższej półki (Siemens, Bombardier, Alstom), ale firmy z Polski, ewentualnie ze środkowo-wschodniej Europy.

Poznaniacy najchętniej jeździliby jednak tramwajami wyprodukowanymi w naszym mieście. Już za dwa tygodnie podczas poznańskich targów zaprezentowana zostanie prototypowa konstrukcja Fabryki Pojazdów Szynowych, spółki córki Zakładów Cegielskiego. - Nasz wyrób będzie na pewno dobry - obiecuje Bohdan Pohl, zastępca dyrektora FPS. Pierwszy trójczłonowy wagon, który stoi jeszcze niezłożony w jedną całość na hali, pomalowany jest w barwy warszawskiej komunikacji miejskiej. Dlaczego? - Tramwaj po targach i jazdach próbnych po poznańskich torach pojedzie do stolicy. Warszawa ogłasza bowiem przetarg na dostawę 50 tramwajów i chcemy zaprezentować im nasz produkt - tłumaczy Pohl. Tramwaj z Cegielskiego ma długość 30,6 m i mieści 214 osób (w tym 82 na miejscach siedzących).

Głównym rywalem FPS będzie z pewnością bydgoska Pesa, która na rynku krajowym odnosi już sukcesy. Niskopodłogowe wagony z Bydgoszczy jeżdżą po Elblągu. - Mamy też zamówienie na 15 sztuk dla Warszawy i 11 dla Łodzi - mówi zadowolony Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy. - Baliśmy się chorób wieku dziecięcego, ale tramwaje sprawują się dobrze - dodaje. - Jeździłem nimi i muszę przyznać, że jak na prototyp to spisują się wręcz rewelacyjnie - potwierdza Jan Firlik, dyrektor przewozów tramwajowych w MPK.

Coraz odważniej do Polski wchodzi też czeska Skoda. Jej niskopodłogowe tramwaje od marca kursują po Wrocławiu. - Oglądałem również te wagony. Też są dobre - mówi Firlik.

\
* Tramwaj 123N wyprodukowany przez Fabrykę Pojazdów Szynowych (fot. FPS).

\
* Tramwaj 121N bydgoskiej PESY (fot. PESA Bydgoszcz).

\
* Tramwaj Skody (fot. Skoda).
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5