Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Powoli do szybkiej kolei w Polsce

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-03-2006
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Nowy Przemysł, marzec 2006

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Powoli do szybkiej kolei w Polsce
Być może jeszcze w marcu br. ogłoszony zostanie przetarg na wykonanie studium wykonalności budowy linii kolejowej dużych prędkości Wrocław/Poznań - Łódź - Warszawa.

W 2005 r. PKP Polskie Linie Kolejowe złożyły wniosek do ówczesnego Ministerstwa Infrastruktury o przyznanie środków z funduszu ERDF (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego), z budżetu na lata 2004-2006, które mają być przeznaczone na opracowanie studium wykonalności budowy linii kolei dużych prędkości - mówi Przemysław Schaefer, dyrektor Biura Planowania Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe. - Wniosek został przyjęty przez komitet sterujący Funduszu, obecnie czekamy na decyzję Ministerstwa Transportu dotyczącą przyznania środków.
Teoretycznie, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, od chwili ogłoszenia przetargu do jego rozstrzygnięcia powinno upłynąć 52 dni. W praktyce ten czas może się wydłużyć, ponieważ obecnie niemal każdemu przetargowi towarzyszą protesty i odwołania. Samo opracowanie studium wykonalności potrwa około półtora, do dwóch lat, a jego koszt będzie liczony w milionach złotych. Szybka kolej ma jeździć po nowej linii, konieczne więc będzie rozstrzygnięcie kwestii przebiegu trasy, wykupu gruntu, z pewnością pojawią się kwestie związane z ochroną środowiska, trzeba będzie uzyskać wiele pozwoleń na budowę.
Kluczowe znaczenie będzie miał także wybór sposobu finansowania budowy szybkich kolei: czy będzie to finansowanie z wykorzystaniem środków z funduszy unijnych i budżetu państwa, czy w finansowanie włączą się samorządy lokalne, czy warto skorzystać z PPP.
- Decyzję o wyborze finansowania podejmie rząd, nastąpi to jednak dopiero po przygotowaniu studium wykonalności lub w trakcie jego opracowywania - przewiduje Schaefer, który przypuszcza, że studium wykonalności będzie gotowe pod koniec roku 2007 lub na początku roku 2008.
Maksymalna prędkość szybkich pociągów pasażerskich w krajach Europy Zachodniej wynosi dzisiaj około 270- -300 km na godzinę, a w Hiszpanii 330. Czas przejazdu szybką koleją z prędkością około 300 km na odległość 500-600 kilometrów jest krótszy od czasu podróży samolotem, przy większym komforcie jazdy.
Doświadczenia innych państw posiadających szybką kolej, zwłaszcza Hiszpanii, pokazują, że może być ona ważnym czynnikiem przyśpieszającym rozwój regionów leżących przy tej linii.
Szybka kolej wymaga specjalnego taboru. Zwykły, obecnie jeżdżący po polskich torach, może poruszać się z maksymalną prędkością 160 km/h. Tabor klasyczny (lokomotywa plus wagony) może jeździć z prędkością do 200 km/h, powyżej tej prędkości stosowany jest tzw. tabor zintegrowany, czyli składy zespolone w jedną całość (jednostki wielonapędowe).
Tabor, który będzie jeździł po liniach szybkich w Polsce, będzie porównywalny ze składami tego typu eksploatowanymi w innych krajach. Na świecie jest kilku producentów takich pociągów, oferujących podobne rozwiązania.
Budowie linii kolei dużych prędkości towarzyszyłaby kompleksowa modernizacja wielu innych połączeń kolejowych, np. zaplanowano połączenie Łodzi z linią CMK, aby można było szybciej przejechać w kierunku Krakowa. Obecnie po CMK pociągi jeżdżą z prędkością 160 km, po modernizacji będzie można jeździć 200 km (dla taboru klasycznego) lub 250 (dla taboru zintegrowanego).
Całkowity koszt budowy linii szybkiej kolei Wrocław/ Poznań - Łódź - Warszawa szacuje się wstępnie na około 5,78 miliarda euro. Przewidywane przewozy roczne to 16,7 mln pasażerów. To ogromne pieniądze. - Dlatego po stronie państwa musi leżeć nie tylko decyzja o budowie takiej linii, ale, jak pokazuje przykład Francji, Hiszpanii oraz innych krajów, państwo także musi zaangażować się w finansowanie budowy - przekonuje Przemysław Schaefer.
W tych krajach, gdzie zdecydowano się na budowę linii szybkiej kolei, zawsze była to decyzja polityczna. W Niemczech był to ważny element polityki transportowej i gospodarczej państwa, kluczowe decyzje dotyczące budowy linii szybkiej kolei były podejmowane w parlamencie, a o harmonogramie budowy linii oraz o sposobie finansowania decydował rząd. We Francji, po podjęciu decyzji o budowie linii dużych prędkości, szybko zaczął rozwijać się przemysł i nauka, powstawały nowe miejsca pracy w tych regionach, przez które przebiegła linia. Podobnie może być również w przypadku Polski.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5