W czwartek w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia podpisano umowę na realizację projektu „Przebudowa intermodalnego terminalu kolejowego w Porcie Gdynia”. Inwestycję przeprowadzi Energopol Szczecin, a jej wartość wynosi 73,5 mln zł brutto. Prace potrwają 11 miesięcy.
Jak można przeczytać w komunikacie ZMPG, przebudowa terminalu jest wyjściem naprzeciw rosnącemu natężeniu ruchu wokół portów oraz wzrost znaczenia transportu intermodalnego sprawiają. Inwestycja dotyczy przebudowy istniejącego terminalu kolejowego w rejonie BCT (Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego), w celu obsługi pełnych składów intermodalnych. Jej realizacja jest wspierana przez środki unijne, na mocy podpisanej 27 grudnia 2013 r. umowy o dofinansowanie w kwocie 39,1 mln zł. Planowany całkowity koszt realizacji projektu (uwzględniający także m.in. prace przygotowawcze) wynosi 96,4 mln zł, natomiast kwota wydatków kwalifikowalnych 78,2 mln zł.
Przebudowa istniejącego terminalu kolejowego polegać będzie przede wszystkim na zwiększeniu długości użytkowej torów do minimum 650 m i przebudowie toru podsuwnicowego do długości co najmniej 660 m. Oprócz tego, nastąpi także przebudowa układu drogowego, sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, energetycznej i teletechnicznej oraz przebudowa istniejącego układu kolejowo-drogowego przed magazynem nr 25. Dzięki inwestycji, nastąpi ograniczenie jazd manewrowych pociągów z lokomotywami spalinowymi, oraz – z uwagi na intermodalny charakter terminalu – zmniejszenie ruchu ciężkich pojazdów samochodowych (zwiększenie ilości kontenerów przewożonych transportem kolejowym, a także możliwość przewozu naczep koleją).
To naturalnie nie jest jedyne przedsięwzięcie kolejowe realizowane bądź planowane w obrębie gdyńskiego portu. W planach jest przebudowa i elektryfikacja ok. 6 km torów stanowiących dostęp do terminalu BCT. Szacowany wzrost przepustowości tych torów po przebudowie to 30-40%. Zakończenie prac projektowych planowane jest na II połowę 2015 r., a ukończenie całej inwestycji – najwcześniej pod koniec 2016 r.
Obie te inwestycje wynikają m.in. z faktu, że BCT znacząco zwiększa udział kolei w obsłudze „swoich” kontenerów. W 2009 r. udział kolei w obsłudze BCT stanowił 13 procent łącznych przeładunków (pociągami wywieziono i przywieziono do BCT wówczas 29 tys. TEU), natomiast w 2013 r. wskaźnik ten wynosił już 41 procent (162 tys.).
W przyszłym roku ma być też gotowe studium wykonalności modernizacji kilku odcinków linii na terenie Gdyni (m.in. fragmentu linii 201 pomiędzy stacjami Gdynia Gł. i Gdynia Port), które stanowią połączenie infrastruktury w porcie z siecią PKP PLK.
Naturalnie, w dalszym ciągu nierozwiązanym problemem, o czym pisaliśmy wielokrotnie, jest niska przepustowość linii kolejowych zapewniających dojazd do Trójmiasta, z głębi Polski.