Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Port Gdynia: martwimy się o przepustowość linii kolejowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
24-01-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Port Gdynia: martwimy się o przepustowość linii kolejowych
Władze Portu Gdynia są zaniepokojone niską przepustowością linii kolejowych, którymi pociągi towarowe dojeżdżają i wyjeżdżają z Trójmiasta. Mają one również nadzieję, że w najbliższych latach nastąpi modernizacja stacji Gdynia Port.

Z jednej strony, dostępność Trójmiasta transportem kolejowym systematycznie poprawia się. Na ukończeniu jest remont magistrali E-65 łączącej Gdynię z Tczewem i dalej z Warszawą. Prace ograniczające przepustowość (wymuszające jazdę po jednym torze) powinny się zakończyć jeszcze w tym roku. Także w tym roku, latem, ma się zakończyć remont linii 201 (fragmentu dawnej tzw. magistrali węglowej) na odcinku Gdynia Gł. – Kościerzyna. Należy jednak zauważyć, że linia 201 aż do Maksymilianowa, za wyjątkiem odcinka pomiędzy Gdynią i Gdańskiem Osową, pozostaje linią jednotorową, pomiędzy Gdynią i Maksymilianowem jest to linia niezelektryfikowana.

Modernizacja linii 201 jest dedykowana przede wszystkim dla ruchu pasażerskiego – obok podniesienia prędkości do 100-120 km/godz. i montażu nowych urządzeń srk, projekt zakłada m.in. modernizację peronów, co ma związek z uruchomieniem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Z punktu widzenia przewoźników towarowych, przepustowość linii 201 może zostać wręcz znacząco zmniejszona, w wyniku pojawienia się na niej pociągów PKM.

Czkając na dalszą modernizację „węglówki”

Krzysztof Gromadowski, dyrektor ds. współpracy międzynarodowej i public relations w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia, mówi z rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl, że władze portu martwi zarówno przyszłość „magistrali węglowej”, jak i magistrali E-65, co do której port także obawia się, że w istotny sposób będzie na niej wzrastać liczba pociągów pasażerskich, co będzie stanowić problem dla przewoźników towarowych.

– Nie obawiamy się o przepustowość układu torowego wewnątrz kompleksu portowego, który jest sukcesywnie modernizowany i rozbudowywany. Obawiamy się natomiast utrudnień w dostępie kolejowym do Portu Gdynia na odcinku Gdynia-Gdańsk, w związku z planowanym zwiększeniem natężenia ruchu osobowego, zarówno jeśli chodzi o pociągi PKP Intercity, jak i o Pomorską Kolej Metropolitalną. – mówi Krzysztof Gromadowski. – Wielkim usprawnieniem dla naszego portu byłaby rewitalizacja tzw. „magistrali węglowej”, lecz inwestycja ta nie jest na razie uwzględniana w centralnych planach inwestycyjnych. Prowadzimy intensywną współpracę z PKP PLK we wszystkich aspektach dostępności kolejowej, w tym także planowanej modernizacji stacji Gdynia Port. Władze kolei pracują nad określeniem faktycznej przepustowości sieci na odcinku Trójmiasta. Dobra dostępność kolejowa do naszego portu to główny warunek przyszłego rozwoju przeładunków w Gdyni – dodaje dyrektor.

Inwestycja wewnątrz portu

W kontekście wspomnianej poprawy układu torowego wewnątrz kompleksu portowego, wspomnieć należy przede wszystkim, iż obecnie trwa przygotowanie dokumentacji projektowej związanej z realizacją inwestycji pn. „Przebudowa i elektryfikacja zewnętrznego układu torowego BCT oraz toru dojazdowego nr 38 w Porcie Gdynia wraz z budową urządzeń sterowania ruchem kolejowym”. Inwestycja zakłada przebudowę i elektryfikację prawie 6 km torów. Oprócz tego, ma zostać dokonana m.in. instalacja urządzeń srk z centralizacją zwrotnic rozjazdów. Początek samych prac budowlanych jest planowany na IV kwartał 2014 r. Przewidywany wzrost przepustowości układu torowego po przebudowie wzrośnie od 30% do 40%.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wycieczka studyjna w ramach Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego

Infrastruktura

Wycieczka studyjna w ramach Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego

Katarzyna Łubianka 05 października 2022

Do RDOŚ wpłynął wniosek w sprawie gdyńskiego Portu Zewnętrznego

Infrastruktura

Budowa Gdyńskiego Portu Zewnętrznego w PPP. Wybrano doradców

Infrastruktura

Port Gdynia: Problemem jest styk infrastruktury portowej z liniową

Infrastruktura

Port Gdynia: Priorytetem usprawnienie dojazdu koleją

Infrastruktura

Zobacz również:

Wycieczka studyjna w ramach Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego

Infrastruktura

Wycieczka studyjna w ramach Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego

Katarzyna Łubianka 05 października 2022

Do RDOŚ wpłynął wniosek w sprawie gdyńskiego Portu Zewnętrznego

Infrastruktura

Budowa Gdyńskiego Portu Zewnętrznego w PPP. Wybrano doradców

Infrastruktura

Port Gdynia: Problemem jest styk infrastruktury portowej z liniową

Infrastruktura

Port Gdynia: Priorytetem usprawnienie dojazdu koleją

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5