Dziś odbywa się sesja Rady Miasta Gdańska, na której radni będą głosować uchwałę o zwiększeniu wkładu finansowego w studium wykonalności Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Pierwotny koszt studium, które wykonuje firma IVV GMBH, miał wynieść 2,6 mln zł brutto (Gdańsk miał z tej kwoty zapłacić ok. 736,5 tys. zł). W czasie realizacji opracowania Gdańsk zażądał przeanalizowania dodatkowego wynikowego wariantu tramwajowo-kolejowego. Wariant ten przewiduje możliwość włączenia w trasę PKM układu tramwajowego, planowanego do realizacji w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (etap GPKM III B). Z uwagi na fakt, że analiza dodatkowego wariantu dotyczy układu tramwajowego, PKP Polskie Linie Kolejowe SA nie wyraziły zgody na finansowanie opracowań dodatkowych. W związku z tym zaproponowany został podział dodatkowych kosztów (w sumie 669 tys. zł brutto) po jednej trzeciej na Gdańsk, Gdynię i Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
Nowa linia Wrzeszcz - Rębiechowo, która ma powstać w ramach PKM, ma zostać, wedle planów Urzędu Marszałkowskiego, otwarta w pierwszej połowie 2015 roku. Ostatnie doniesienia są takie, że prawdopodobnie w pierwszych latach funkcjonowania będzie to tylko linia kolejowa, a w dwóch punktach (we Wrzeszczu - przy skrzyżowaniu kolei z ul. Wita Stwosza) i na Morenie (przy skrzyżowaniu z Rakoczego) powstaną kolejowo-tramwajowe centra przesiadkowe. O ile jednak linia na Morenę będzie do tego czasu zbudowana - Gdańsk przesunął pierwsze pieniądze na ten cel, zapisane w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym, z 2013 na 2014 rok.
Prawdopodobnie po kilku latach na odcinku Wrzeszcz - Morena zostałaby stworzona linia dwusystemowa. Prace nad rozszerzonym studium wykonalności PKM mają być wznowione, zgodnie z informacjami z Urzędu Marszałkowskiego, w przyszłym tygodniu.

* Fot. Yusek, commons.wikimedia.org.