1 - go lipca otwarty został ostatni odcinek Kolei Tybetańskiej łączącej Pekin ze stolicą Tybetu Lhasą. Pociągi kursujące na tej trasie wyposażone są w zderzaki, których konstrukcja została opracowana przez polską firmę KAMAX.
Niezwykle trudne warunki klimatyczne i geograficzne wymusiły zastosowanie szeregu nowatorskich rozwiązań technicznych oraz podjęcie działań zapewniających bezpieczeństwo przewozów i wysoką niezawodność wszystkich elementów pociągu.
Jednym z tych działań było zastosowanie na wagonach pasażerskich Kolei Tybetańskiej zderzaków produkowanych przez polsko - chińską spółkę joint venture QINGDAO KAMAX BUFFER EQUIPMENT Co. Ltd. z siedzibą w Qingdao. Konstrukcja zderzaków oparta jest w całości na rozwiązaniach opracowanych przez firmę KAMAX, polskiego udziałowca spółki. Zderzaki te, produkowane w unikatowej na świecie technologii elastomerowej, potrafią sprostać najwyższym wymaganiom, także związanych z ich pracą w szczególnie niskich temperaturach. Ma to ogromne znaczenie biorąc pod uwagę fakt, że średnia roczna temperatura powietrza na Płaskowyżu Tybetańskim wynosi około 00 C, natomiast w zimie temperatura spada nawet do -45 st. C.
Polsko - chińska spółka powołana w 2001 roku, dotychczas sprzedawała zderzaki głównie do wagonów pasażerskich i metra. Niemniej jednak korzystne doświadczenia związane z ich eksploatacją skłoniły koleje chińskie do wprowadzenia technologii elastomerowej także na lokomotywach i wagonach towarowych. Biorąc pod uwagę wielkość chińskiego rynku wagonów towarowych i lokomotyw, stanowi to ogromną szansę dalszego rozwoju obecności polskiej firmy w Chinach.
Pokonanie koleją liczącego 4064 km dystansu z Pekinu do Lhasy zajmuje około 48 godzin. Budowa ostatniego odcinka linii kolejowej liczącego 1142 km z miasta Golmud w zachodniej części prowincji Qinghai do Lhasy trwała pięć lat i kosztowała około 3,8 mld dolarów. Szacuje się, że kolej będzie przewozić każdego dnia około 4000 pasażerów.
Linia Kolei Tybetańskiej przebiega po ekstremalnie trudnym terenie zarówno pod względem klimatycznym jak i geograficznym. Ponad 960 kilometrów linii przebiega na wysokości ponad 4 tys. metrów n.p.m., a 550 kilometrów wiedzie po wiecznej zmarzlinie. Kolej Tybetańska, zwana "Niebiańską Koleją" jest jednocześnie najwyżej położoną linią kolejową na świecie, jej najwyższy punkt sięga poziomu 5072 m n.p.m., co oznacza pobicie o 225 metrów dotychczasowego rekordu trasy z Oroya do Cerro de Pasco w Andach Peruwiańskich. Jest ona też najdłuższą na świecie drogą kolejową wiodącą przez płaskowyż, ma najwyżej położoną stację kolejową na świecie, a Tunel Fenghuoshan położony na wysokości 4905 metrów n.p.m., jest najwyżej wzniesionym tunelem na wiecznej zmarzlinie. Pociągi poruszają się z prędkością 120 km/h, natomiast na miejscach pokrytych wieczną zmarzliną osiągają prędkość 100 km/h - jest to najwyższa na świecie prędkość osiągana na takich terenach.
Kamax wspólnie z Keystone Bahntechnik z Niemiec tworzy największą europejską grupę producentów aparatów cięgowo-zderznych, która obecna jest nie tylko w Europie Zachodniej i Polsce, ale także Czechach, Rosji, Ukrainie i Chinach. Poprzez sieć swoich przedstawicieli i agentów firmy reprezentowane są w 18 krajach świata, w Europie, Azji i Afryce.
Kamax i Keystone należą do Advent International, który jest jednym z największych funduszy typu private equity na świecie posiadających biura w ponad 15 krajach. W swojej 20-letniej historii Advent zainwestował w ponad 500 przedsiębiorstw z czego ponad 130 wprowadził na międzynarodowe giełdy papierów wartościowych. Advent specjalizuje się zarówno w wykupach managerskich całych spółek, jak również w finansowaniu ich rozwoju poprzez obejmowanie nowych emisji akcji bądź udziałów.