Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Polska przeciw szybkiej liberalizacji pasażerskich przewozów kolejowych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-10-2005
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PAP, za: Puls Biznesu, 6 października 2005

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Polska przeciw szybkiej liberalizacji pasażerskich przewozów kolejowych
Ze względu na sytuację PKP Polska jest przeciwna przyspieszaniu liberalizacji pasażerskich przewozów kolejowych w Unii Europejskiej - powiedział w czwartek PAP minister infrastruktury Krzysztof Opawski, który wziął udział w Luksemburgu w spotkaniu ministrów transportu krajów UE.

Za liberalizacją przewozów międzynarodowych od 2008 roku z dopuszczeniem kabotażu, czyli zabierania pasażerów na stacjach pośrednich na odcinkach krajowych, opowiedział się pod koniec września Parlament Europejski. Komisja Europejska jest za wolniejszym tempem i chciałaby otworzyć rynek przewozów międzynarodowych na konkurencję dwa lata później.
"Lata niedoinwestowania kolei i ich ogólna kondycja ekonomiczna wymagają podjęcia różnych kroków. My na to musimy mieć czas. Liberalizacji mówimy tak, ale w taki sposób, by to nie zakłócało procesu restrukturyzacji" - powiedział minister.
Dlatego Polska opowiada się za datą 2010, ale z wyłączeniem kabotażu, tak by zagraniczny przewoźnik na trasie Warszawa-Berlin nie mógł zabierać pasażerów np. z Kutna do Poznania. "Jeśli z kabotażem, to jeszcze później" - dodał minister, nie precyzując daty. Kabotaż tymczasem w wielu przypadkach decyduje o rentowności danej trasy.
"Jeśli wpuścimy za szybko międzynarodowych przewoźników pasażerskich, to stworzymy dla polskich kolei, w szczególności dla (spółki PKP) Intercity, konkurencję, do której Intercity nie jest przygotowane" - powiedział Opawski.
Jego zdaniem zwiększona konkurencja na rynku przewozów pasażerskich niekoniecznie doprowadzi do obniżki cen biletów. "To nie jest tak, że nie chcemy dopuszczać do konkurencji, tylko chcemy to robić w rozsądnym terminie" - powiedział.
Podobne opory przed szybką liberalizacją z dopuszczeniem kabotażu przejawiają inne kraje i w czwartek podkreślali to różni ministrowie. Wiadomo, że m.in. Francja, Hiszpania, Dania, Austria czy Belgia zazdrośnie strzegą swojego rynku. Na razie propozycja Komisji Europejskiej jest na etapie dyskusji przez kraje członkowskie.
W czwartek ministrowie jednomyślnie przyjęli projekt rozporządzenia o ułatwieniach dla osób niepełnosprawnych podróżujących samolotami. Na lotniskach stworzony ma być kompleksowy system, dzięki któremu takie osoby będą mogły bez przeszkód korzystać z transportu lotniczego. Projekt nie budzi większych kontrowersji także w Parlamencie Europejskim i jego przyjęcie spodziewane jest przed końcem roku.
Rozporządzenie zmierza do tego, by osoby niepełnosprawne nie ponosiły żadnych opłat za udzieloną im pomoc. Jednak wprowadzenie systemu na lotniskach wiąże się z kosztami, które częściowo zarządy portów mogą przerzucić na linie lotnicze. W rezultacie wszyscy pasażerowie będą się składać na pomoc osobom niepełnosprawnym.
W przypadku Polski prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Krzysztof Kapis nie spodziewa się znaczących wydatków. "Trudno ocenić, jaka będzie skala inwestycji w naszym kraju, ale nie sądzę, żeby była bardzo duża. LOT i podstawowe porty już dzisiaj w dużej mierze świadczą takie usługi i są przygotowane do obsługi pasażerów niepełnosprawnych" - powiedział Kapis w rozmowie z PAP.
Jego zdaniem obecne analizy wskazują, że rozporządzenie nie odbije się na cenach biletów. "Ale pesymistyczny wariant jest taki, że jeśli koszty będą wysokie, to rozporządzenie daje prawo do wprowadzenia oprócz normalnej opłaty lotniskowej dodatkowej opłaty pobieranej od wszystkich" - powiedział.
Nadzór nad stosowaniem przepisów i wymierzanie kar finansowych za ich łamanie będzie należało do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5