"Resort infrastruktury przygotowuje założenia Polityki Transportowej Państwa w celu przedstawienia ich przez rząd parlamentowi z propozycją podjęcia uchwały akceptującej" - poinformował Podsekretarz Stanu MI Ryszard Krystek 30 września br. podczas debaty nt. transportu w Centrum Multimedialnym Foksal w Warszawie. Wśród priorytetów projektowanej polityki znajduje się program ratunkowy dla kolei oraz rozwój transportu multimodalnego.
Dokument jest kontynuacją dotychczasowych studiów i nowelizacją - uwzględniającą warunki poakcesyjne - opracowanej w 2001r. "Polityki transportowej Państwa 2001-2015 dla zrównoważonego rozwoju". W dokumencie sformułowano wizję, cele rozwojowe i wskazano środki ich osiągania, zarówno w układzie zintegrowanym, jak i gałęziowym. Główny akcent położono na prawne i organizacyjne mechanizmy osiągania celów. Zadania szczegółowe ujęte będą w równolegle opracowywanej "Narodowej, Strategii Rozwoju Transportu na lata 2007-2013".
W opinii wiceministra Ryszarda Krystka obecnie obserwuje się w polskim transporcie następujące trendy:
1.Wzrost ruchliwości osób, stabilizacja przewozów towarowych, znaczny wzrost przewozów w transporcie lotniczym.
2.Wzrost motoryzacji i udziału transportu drogowego w przewozach osób i rzeczy.
3.Spadek udziału kolei w przewozach - oddanie rynku transportowi drogowemu.
4.Spadek udziału transportu zbiorowego w transporcie, zwłaszcza lokalnym.
5.Stabilizacja wielkości przewozów morskich i żeglugi śródlądowej na dość niskim poziomie.
Jak poinformował wiceminister infrastruktury Ryszard Krystek, do głównych problemów polskiego transportu, które muszą być rozwiązane do roku 2020 należą:
1.Zatłoczenie dróg, zwłaszcza krajowych i w obszarach dużych aglomeracji.
2.Rosnący negatywny wpływ na środowisko naturalne i cywilizacyjne. Zagrożenie zdrowia i życia w transporcie, zwłaszcza drogowym.
3.Zły stan infrastruktury technicznej, zwłaszcza drogowej.
4.Niska produktywność kolei i mała konkurencyjność.
5.Otwarcie rynku zagrożeniem dla mało efektywnych przewoźników krajowych.
"System transportu powinien zapewniać równowagę między czynnikami społecznymi i gospodarczymi a rozwojem przestrzennym i ochroną środowiska, w warunkach rozwijającej się gospodarki rynkowej w kraju członkowskim UE i NATO" - powiedział Podsekretarz Stanu Ryszard Krystek.
Zrównoważony system transportowy powinien być przyjazny człowiekowi, a więc:
- Bezpieczny dla zdrowia i życia ludzi.
- Oszczędny w zużyciu energii.
- Nie zanieczyszczający powietrza, wody ni lądu.
- Zbudowany i eksploatowany na liberalnych, wolnorynkowych, wolnokonkurencyjnych i komercyjnych zasadach.
Wiceminister infrastruktury Ryszard Krystek poinformował o priorytetach polityki transportowej kraju, do których zaliczył:
- Restrukturyzację kolei dla dostosowania do potrzeb rynku i utrzymania roli w przewozach - program ratunkowy
- Radykalną poprawę stanu dróg wszystkich kategorii (rehabilitacja i wzmocnienie nawierzchni), rozwój podstawowej sieci autostrad i dróg ekspresowych
- Podniesienie jakości transportu zbiorowego w miastach i regionach, poprawa warunków ruchu pieszego i ruchu rowerowego
- Podniesienie jakości transportu zbiorowego w miastach i regionach, poprawa warunków ruchu pieszego i ruchu rowerowego
- Wzmocnienie pozycji portów (morskich i lotniczych) z poprawą dostępu do nich w skali regionów i kraju
- Rozwój rynku usług lotniczych - otwarcie, zniesienie barier, szczególnie dla małych przewoźników
- Rozwój systemów multimodalnych.