Dziś w siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisano 6 umów o dofinansowanie projektów realizowanych w ramach POIiŚ. Wśród nich znalazły się dwa projekty kolejowe: budowa łącznicy do lotniska Okęcie oraz zakup 13 elektrycznych zespołów trakcyjnych do jej obsługi.
W spotkaniu uczestniczyli: Radosław Stępień, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych projektów Transportowych, Jarosław Pasek, dyrektor Departamentu Funduszy UE w Ministerstwie oraz reprezentanci beneficjentów: PKP PLK, Szybkiej Kolei Miejskiej, GDDKiA, a także magistratów Poznania i Bielska-Białej.
Obecny na uroczystości podpisania umów Radosław Stępień, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury podziękował wszystkim zaangażowanym w realizację projektów. – Przede wszystkim chciałem podziękować tym wszystkim, którzy przyczynili się do tego, że te umowy mogą być podpisane – zarówno pani dyrektor Siejdzie, jak i panu dyrektorowi Paskowi oraz zespołom ludzi, którzy potrafią przebić się przez gąszcz procedur i zrobić to tak, że Unia Europejska nam te pieniądze nie tylko przyzna, ale także nam je rozlicza i dzięki temu możemy budować naszą infrastrukturę. Kiedy przeglądałem umowy i widziałem w jakim stopniu Unia partycypuje w kosztach budowy zarówno dróg, jak i pozostałych elementów infrastruktury to wniosek jest bardzo prosty, że bez tego wsparcia byłoby nam niezwykle trudno udźwignąć to naszymi własnymi siłami – powiedział Radosław Stępień.
– Zbliża się czas nowego podziału środków unijnych. Spodziewamy się w połowie przyszłego roku pierwszych informacji, jakie to będą wielkości. My przygotowujemy się do tego we wszystkich sektorach infrastruktury, a więc drogowym, kolejowym, lotniczym. Przygotowujemy projekty. Chcielibyśmy być gotowi do pokazania Polski jako największego skrzyżowania w tej części Europy. Z takim przesłaniem pojechałem do Brukseli przekonywać wszystkich tych, którzy mają coś do powiedzenia w sprawie i pieniędzy i projektów – dodał podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
- Polska jest największym skrzyżowaniem Europy w budowie i to nie tylko drogowym. Pamiętamy również o kolejach. Pamiętamy o tym, że żeby osiągnąć sprawność transportowym nie można się oprzeć tylko na jednym sektorze transportu. Widzimy co się dzieje w krajach lepiej rozwinięty, widzimy jak kolej potrafi znaleźć sobie wspaniałe miejsce w modelu transportowym, widzimy jak ważny jest cały sektor lotniczy, wreszcie Widzimy, jak wspólne zarządzanie nimi przynosi efekty – podsumował Radosław Stępień.
Łączna wartość wszystkich podpisywanych umów wynosi ponad 2 mld 423 mln zł., w tym środki unijne pochodzące z Funduszu Spójności to 1 mld 582 mln zł. Projekty miast Poznań i Bielsko-Biała oraz jeden z projektów GDDKiA (Miękowo) są projektami konkursowymi dla działania 6.1, pozostałe tj. projekt GDDKiA (S5), PKP PLK SA oraz SKM Sp. z o.o. pochodzą z listy projektów indywidualnych. Projekty kolejowe mają bezpośredni związek z organizacją EURO 2012.
Beneficjentem projektu Modernizacja linii kolejowej nr 8, budowa łącznicy do lotniska Okęcie (od przystanku osobowego Służewiec do stacji MPL Okęcie" jest PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Projekt jest realizowany w ramach działania 7.1 Rozwój transportu kolejowego. Umowę w imieniu zarządcy infrastruktury podpisała Alina Giedryś, członek zarządu PKP PLK.
Przedmiotem projektu jest budowa łącznicy kolejowej umiejscowionej częściowo w tunelu (długość wybudowanej linii kolejowej 1,990 km linii toru podwójnego) oraz modernizacja toru nr 1 linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Służewiec – Lotnisko Okęcie wraz z modernizacją przystanku osobowego Warszawa Służewiec (długość przebudowanej linii kolejowej 1,243 km toru pojedynczego nr 1). Na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Okęcie linia kolejowa zostanie dostosowana do prędkości 140 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 80 km/h dla pociągów towarowych. Planowany całkowity koszt realizacji projektu wynosi 336 039 650,00 PLN, współfinansowanie ze środków unijnych 201 978 878,67 PLN.
Unijne wsparcie otrzyma również projekt komplementarny, realizowany przez Szybką Kolej Miejską Sp. z o.o. Uruchomienie obsługi transportem kolejowym Lotniska Okęcie im. Fryderyka Chopina. Projekt jest realizowany w ramach działania 7.3 Transport miejski w obszarach metropolitalnych. Umowę w imieniu beneficjenta podpisał Leszek Walczak, prezes SKM Warszawa oraz Jerzy Obrębski, członek zarządu tej spółki.
W ramach projektu zostanie zakupionych 13 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) niezbędnych do obsługi pasażerskich przewozów kolejowych na odcinkach MPL Okęcie – Legionowo oraz MPL Okęcie – Sulejówek–Miłosna. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 369 477 780,80 PLN, w tym środki unijne 150 415 285,50 PLN.
Realizacja obu projektów kolejowych projektu sprzyjać będzie:
- połączeniu portu lotniczego Okęcie z centrum Warszawy oraz miejscowościami podmiejskimi takimi jak Legionowo i Sulejówek-Miłosna,
- skróceniu czasu podróży na odcinku Lotnisko Okęcie – Metro Centrum,
- podniesieniu standardów podróży i bezpieczeństwa pasażerów,
- ułatwieniu komunikacji podczas EURO 2012,
- zwiększeniu dostępności ośrodków edukacji, kultury, sportu itp.,
- zwiększeniu ochrony środowiska naturalnego poprzez udostępnienie środków transportu alternatywnych w stosunku do komunikacji kołowej.