17 sierpnia w siedzibie PKP Polskie Linie Kolejowe podpisane zostały dwa kontrakty w ramach projektu "Poprawa stanu infrastruktury komunikacyjnej w Polsce". Wykonawcy to konsorcjum dwu krakowskich firm: Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych i Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej oraz firma Skanska S.A. Łączna wartość umów wynosi 7 879 563 EUR, z czego 75 proc. pokrywa Unia Europejska.
Pierwszy kontrakt, o wartości 2 739 960 EUR obejmuje przebudowę obiektów inżynieryjnych na linii 91 (Kraków Główny Osobowy - Medyka - E30) oraz zabezpieczenie osuwisk na liniach nr 91 (Warszawa Zachodnia - Kraków Główny Osobowy) i naprawę podtorza nr 8. W efekcie nastąpi skrócenie czasu przejazdu o ok. 10 minut. Ze strony wykonawcy umowę podpisali: Andrzej Mitura, prezes Zarządu PRK Kraków i Henryk Niemczyk, dyrektor ds. produkcji - prokurent w PNiUIK Kraków.
Kontrakt podpisany ze Skanska opiewa na sumę 5 139 603 EUR i obejmuje przebudowę obiektów inżynieryjnych na liniach nr 131 (Chorzów Batory - Tczew - E65 i nr 1 (Warszawa Centralna - Katowice) oraz zabezpieczanie osuwisk na liniach nr 131 i nr 139 (Katowice - Zwardoń - E65). Prace powinny zakończyć się w I kw. 2007 roku i przyniosą, oprócz poprawy bezpieczeństwa, skrócenie przejazdu o prawie 9 minut. Wykonawcę reprezentował Ryszard Cecot, dyrektor Oddziału Kolejowego Skanska S.A.
Jak powiedziała podpisująca obie umowy ze strony PKP PLK, członek zarządu spółki Teresa Zwiernik, procedury przetargowe udało się przeprowadzić szybko bo w ciągu czterech miesięcy. W drogownictwie zwykle na skutek różnych odwołań trwa to ok. dwa razy dłużej.
Celem projektu "Poprawa stanu infrastruktury kolejowej w Polsce" jest przywrócenie sprawności technicznej zużytych i wyeksploatowanych elementów infrastruktury na wybranych liniach kolejowych. Wszystkie linie zakwalifikowane do projektu znajdują się w systemie linii kolejowych objętych umowami międzynarodowymi TINA, AGC i AGTC lub stanowią część międzynarodowych korytarzy transportowych.
Całkowite koszty projektu wyniosą ok. 111 milionów euro, w tym udział środków unijnych (ISPA i Funduszu Spójności) wyniesie 75%. Zakończenie realizacji całego projektu nastąpi w 2008 r. W ramach projektu "Poprawa infrastruktury kolejowej w Polsce" zaplanowano ogłoszenie 13 przetargów. Do chwili obecnej przeprowadzono 7 procedur przetargowych zakończonych podpisaniem 3 umów, do tego wczoraj podpisano dwie kolejne. Obecnie trwają 2 procedury przetargowe. Pozostało 6 przetargów, które będą ogłoszone w najbliższym czasie.