Członkowie Komisji Infrastruktury powołali nadzwyczajną podkomisję, która przeanalizuje nowelizację ustawy o transporcie kolejowym. W dużej mierze dotyczy ona zarządców infrastruktury prowadzących działalność przewozową.
Założenia nowelizacji przedstawił odpowiedzialny za kolej podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Sławomir Żałobka. Jak wyjaśnił, nowelizacja ustawy jest konieczna ze względu na zobowiązania unijne. W ocenie Komisji Europejskiej, Polska jak dotąd nie implementowała do prawa krajowego części przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r.
Jednym z założeń jest to, że w przypadku działalności związanych z pieniądzem publicznym, przewoźnicy mają publikować stosowne sprawozdania finansowe. – Chcemy doprowadzić do przejrzystości prowadzonej rachunkowości również w tych przypadkach, w których dziś spółki ze względu na swój charakter nie są do tego zobligowane – mówił minister Żałobka. Jako przykład podał spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (np. Przewozy Regionalne), które musiałyby po zmianach publikować raporty na swojej stronie internetowej.
Posłowie: Grozi likwidacja LHS
Podczas posiedzenia komisji poseł PiS Krzysztof Tchórzewski podkreślał z kolei, że przyjęcie uchwały spowoduje koniec działalności PKP LHS. Chodzi o zapis „linia kolejowa o zasięgu regionalnym”, który może nie dotyczyć strategicznego przedsiębiorstwa, jakim jest PKP LHS.
Zaznaczył, że rząd mógł skorzystać z przewidzianych w Dyrektywie 34/2012 odstępstw, które można zastosować do linii kolejowych o długości mniejszej niż 500 km. W celu wyjaśnienia wątpliwości, członkowie Komisji Infrastruktury powołali podkomisję nadzwyczajną do zbadania skutków wprowadzenia nowelizacji.
Nie ma ryzyka dla kluczowej spółki
Podczas obrad Komisji Infrastruktury Sławomir Żałobka zapewnił, że ministerstwo wzięło pod uwagę sytuację działających w Polsce zarządców infrastruktury będących przewoźnikami (działających w formule zintegrowanej). Nie wskazał jednak konkretnych spółek jak PKP LHS, czy PKP SKM. Z drugiej strony - takie wskazanie oznaczałoby tworzenie prawa z myślą o konkretnej firmie.
Sytuację wokół PKP LHS wyjaśniło już wcześniej Ministerstwo w rozmowie z portalem Monitor. – Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nie planuje wprowadzania zmian, których efektem byłby podział lub zmiana formuły funkcjonowania PKP LHS Sp. z o.o – odpisał na pytanie redakcji portalu rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Piotr Popa. Więcej na ten temat znajdziesz w szczegółowym raporcie na temat wpływu zmian ustawy na funkcjonowanie LHS.
W portalu Monitor znajdziesz również więcej informacji na temat wczorajszego posiedzenia, w tym:
-
założenia poczynione przez MIR
-
obawy posłów
-
komentarz eksperta
