Przed rokiem publikowaliśmy artykuł dotyczący odcinka Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk na linii nr 68. Wskazano w nim na niedostateczny stan techniczny trasy, który skutkował m.in. wydłużonym czasem przejazdu pociągów względem lat wcześniejszych. Od tego czasu wykonano lub są na etapie realizacji różne prace, dzięki którym nastąpi odczuwalna poprawa stanu technicznego trasy.
W kwietniu ubiegłego roku opublikowaliśmy wywiad z Krzysztofem Dobrzańskim, redaktorem portalu „PodkarpackaKolej.net”. Nasz rozmówca wskazał na pogarszający się stan techniczny drogi żelaznej łączącej dwa miasta powiatowe – Stalowa Wola i Przeworsk. Dotyczyło to złego stanu technicznego mostów kolejowych, w tym Tryńczy, gdzie wprowadzono ograniczenie prędkości do 10 km/h. Ponadto wpływ na prędkość jazdy pociągów i bezpieczeństwo przewozów miał stan na przejazdach kolejowych oraz niedostateczne utrzymanie drogi kolejowej. Głównie z tych powodów pociągi regionalne kursowały ok. 15 minut dłużej niż przed 10 laty, a taki stan mógł mieć wpływ na wycofanie z tej trasy składów dalekobieżnych.
Most w Tryńczy
Jednak przez ostatnie 15 miesięcy sytuacja uległa wyraźnej poprawie. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, wykonano wiele prac, dzięki którym warunki ruchu na tej trasie uległy poprawie. Bez wątpienia najważniejsza była inwestycja nad rzeką Wisłok.
- W czerwcu br. oddany został do eksploatacji nowy most w Tryńczy – informuje Dorota Szalacha. - Z uwagi na stan techniczny starego obiektu, była konieczność ograniczenia prędkości pociągów do10 km/h. Wybudowanie nowego mostu umożliwiło odwołanie tego ograniczenia. Wykonana inwestycja ma istotne znaczenie dla bezpiecznego i sprawnego prowadzenia ruchu kolejowego między Lublinem a Przeworskiem. Obiekt został wybudowany obok istniejącego, zabytkowego mostu. Prace obejmowały również przebudowę torów na długości ok. 1000 metrów, sieci trakcyjnej, energetycznej, telekomunikacyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym, a także zabezpieczenie podpór starego mostu i umocnienie brzegów rzeki. Całkowity koszt inwestycji wyniósł ok. 21 mln zł – opisuje.
W wyniku realizacji zadania na zlecenie PKP PLK spółka Banimex z Będzina wybudowała jeden z najdłuższych mostów w województwie podkarpackim. Jest to budowla 3-przęsłowa, o stalowej konstrukcji kratownicowej. Jej długość wynosi 209 m, a szerokość ponad 7 m. Prędkość dopuszczalną określono na 100 km/h.
Tory, przejazdy, rozjazdy...
Na omawianym odcinku linii nr 68 Lublin – Przeworsk prowadzone są również inne prace. Obok zadań realizowanych w ramach ogólnopolskich projektów, prowadzone są prace utrzymaniowo - naprawcze, których wykonanie zaplanowano na lata 2015 -2018 r.
Dotychczas wykonano naprawę główną przejazdu w ciągu drogi powiatowej Hucisko – Leżajsk. W ramach prac m.in. zabudowano nową nawierzchnię typu STRAIL. W ramach ogólnopolskiego projektu wymieniono 5 rozjazdów na stacji Stalowa Wola Rozwadów, kolejne 5 są wymieniane na stacji Stalowa Wola Południe.
Jak informuje Dorota Szalacha obecnie realizowane są roboty obejmujące kompleksową wymianę toru nr 2 na szlakach Nisko – Rudnik i Leżajsk – Grodzisko o łącznej długości 9 km. Dodatkowo prowadzony jest remont 10 skrzyżowań dróg i torów na szlakach Nisko – Rudnik i Leżajsk – Grodzisko.
– Prace, podnoszące poziom bezpieczeństwa na przejazdach będą polegały na wymianie torów i nawierzchni drogowej oraz na asfaltowaniu dojazdów do tych skrzyżowań – wyjaśnia Dorota Szalacha.
Ponadto wyremontowanych zostanie 7 przepustów między Leżajskiem a Grodziskiem Dolnym.
Plany na przyszłość
Obok wspomnianych prac utrzymaniowo- naprawczych, zarządca infrastruktury kolejowej na lata 2016-2017 planuje przebudować mosty w okolicy Rudnika nad Sanem. Środki na ten cel mają pochodzić z budżetu państwa. Przygotowano również projekt "Prace na linii kolejowej nr 68 na odcinku Stalowa Wola Rozwadów - Przeworsk", który znalazł się na liście rezerwowej zadań do dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
– Podstawowym zakresem do zrealizowania jest naprawa i wymiana torów oraz naprawa obiektów inżynieryjnych i poprawa przepustowości linii – powiedziała Dorota Szalacha, dodając, że wartość projektu oszacowano na 343 mln zł.
Pewniejsza wydaje się jednak modernizacja stacji ograniczających omawiany odcinek, czyli Przeworsk i Stalowa Wola Rozwadów. Wpisano je do projektów znajdujących się na listach podstawowych zadań z dofinansowaniem w ramach (odpowiednio) PO Infrastruktura i Środowisko oraz Polska Wschodnia.