Partnerzy serwisu:
Świat

Początki kolei na południu USA

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Piotr Kumelowski, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

ŚWIAT
Początki kolei na południu USA
Stany Zjednoczone Ameryki Północnej do dziś zachowują silne różnice międzyregionalne. Tradycyjnie Południe było rolnicze, osiadłe, żyjące w wolniejszym tempie. Północ Jankesów była przemysłowa, kupiecka, bardziej dynamiczna. Stad niespodzianką było bardzo wczesne pojawienie się żelaznego rumaka na Głębokim Południu.

Zaledwie 8 miesięcy po ukonstytuowaniu się w kwietniu 1827 r. pierwszej publicznej kolei żelaznej USA o nazwie „Baltimore & Ohio RR" –  już w grudniu roku 1827 powołano w portowym Charleston w Południowej Karolinie towarzystwo kanałowo-kolejowe The South Carolina Canal and Rail Road Company (SCCRR). Inicjatorami byli wybitny inżynier epoki Horacy Allen oraz miejscowi plantatorzy, którzy poprzez swoje handlowo-towarzyskie kontakty z Anglią słyszeli już o budowie kolei żelaznej o trakcji parowej miedzy portem w Liverpoolu a przemysłowym Manchesterem (Bliska analogia z początkami towarzystwa Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej – inż. Wysocki plus bracia Lubieńscy!).

Kolej SCCRR miała dowozić do portu eksportowaną bawełnę, ryż, tarcicę oraz ułatwić zasiedlenie i zagospodarowanie interioru Karoliny. Roboty szybko posunęły się naprzód i pierwsze 6 mil otwarto do ruchu w dzień Bożego Narodzenia 1830 roku, zaledwie 3 miesiące po inauguracji linii Liverpool – Manchester! Tor o prześwicie 5 stóp (1524 mm) zbudowany był całkowicie z tarcicy, spoczywał bez podsypki na splantowanej ziemi, a na drewniane toki szynowe nabite były żelazne płaskowniki. Niewielkie nierówności terenu plantowano lub pokonywano za pomocą drewnianych mostków i estakad.

Pierwszą lokomotywą SCCRR był parowóz o nazwie „The Best Friend of Charleston" (Najlepszy przyjaciel Charlestonu) wykonany w podnowojorskiej kuźni i sprowadzony do Charleston na pokładzie statku. Opalana drewnem maszyna o układzie kół 0-4-0, w czasie prób osiągnęła prędkość 30 mil/godz. Niestety, 6 miesięcy później eksplozja kotła zniszczyła parowóz, zabiła palacza i poraniła maszynistę. Nie zatrzymało to jednak postępu: już w 1833 roku otwarto linię na całej planowanej długości 136 mil, czyniąc ją najdłuższą wówczas koleją na świecie.

Inwestycja pochłonęła 950 tys. ówczesnych dolarów, zmieściła się w kosztorysie, a bilet na przejazd po całej trasie kosztował aż 8 dolarów (równowartość ok. 250 dol. dziś), dla nie-białych pasażerów oraz dzieci bilety były tańsze o połowę. SCCRR była pierwszą koleją, która poprowadziła regularny rozkładowy ruch pasażerski i pocztowy. Amerykańska Wojna Secesyjna spowodowała ogromne spustoszenia Południa, uszkodzona została również kolej SCCRR, która następnie została wchłonięta przez inne towarzystwa.

Obecnie najstarsze fragmenty linii SCCRR są własnością kolei Norfolk Southern. Istnieją dwie repliki „Najlepszego przyjaciela Charlestonu” – załączona fotografia pokazuje model zdolny do samodzielnej jazdy, wykonany w roku 1928 na 100-lecie SCCRR. Na co dzień replika stoi w muzeum w Charlestonie, ale w roku 2005 przywieziono ja do Nowego Jorku, gdzie wystawiana była przed gmachem giełdy na Wall Street z okazji 175. rocznicy kolejnictwa w USA.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

USA. Poczta upamiętnia dworce kolejowe na znaczkach

Pasażer

USA. Poczta upamiętnia dworce kolejowe na znaczkach

Przemysław Farsewicz 19 lutego 2023

PLK SA wspiera historyczne ekspozycje i szkolenie saperów

Koleją do niepodległości

Progi kolejowe

Infrastruktura

Progi kolejowe

Włodzimierz Winek 06 grudnia 2020

Turystyka kolejowa sprzed 100 lat

Tabor i technika

Turystyka kolejowa sprzed 100 lat

Włodzimierz Winek 11 października 2020

Zobacz również:

USA. Poczta upamiętnia dworce kolejowe na znaczkach

Pasażer

USA. Poczta upamiętnia dworce kolejowe na znaczkach

Przemysław Farsewicz 19 lutego 2023

PLK SA wspiera historyczne ekspozycje i szkolenie saperów

Koleją do niepodległości

Progi kolejowe

Infrastruktura

Progi kolejowe

Włodzimierz Winek 06 grudnia 2020

Turystyka kolejowa sprzed 100 lat

Tabor i technika

Turystyka kolejowa sprzed 100 lat

Włodzimierz Winek 11 października 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5