Stopniowe otwieranie, a w niektórych przypadkach nawet zniesienie granic pomiędzy Polską i krajami ościennymi, jakie nastąpiło w ostatnich 20 latach, nie zawsze pociągało za sobą rozwój kolejowej oferty międzynarodowej w ruchu przygranicznym.
Jest to oferta bardzo zróżnicowana. Z jednej strony, możliwość dojazdu pociągiem z terenów przygranicznych zachodniej Polski do Berlina jest niewiele gorsza od oferty prywatnych „busiarzy”, a z nimi, jak wiadomo, nie w każdym zakątku Polski przewoźnicy kolejowi dobrze sobie „radzą”. To niewątpliwy plus kolejowej oferty przygranicznej, podobnie jak np. wycieczkowe trasy sudeckie: malownicze żelazne szlaki z Polski do Czech wiodące przez Jakuszyce czy Lubawkę reaktywowane w ruchu pasażerskim po 60 (!) latach zastoju to jeden z hitów turystycznych Dolnego Śląska. Ale nie wszędzie sytuacja jest tak doskonała. Wiele kolejowych przejść granicznych świeci pustkami i to nie dlatego że wskutek wejścia Polski do Strefy Schengen, swoje posterunki opuścili pogranicznicy. Niemało jest bowiem przypadków, że otwierane z wielką pompą kilka czy kilkanaście lat temu przejścia graniczne były następnie – naturalnie, już bez fanfar – zamykane lub ruch przez nie ograniczano do minimum, zdecydowanie nieodpowiadającego potencjałowi przewozowemu.
W niniejszym artykule przybliżymy, jak w perspektywie czasowej od początku III RP zmieniało się wykorzystanie polskich kolejowych przejść granicznych w ruchu pasażerskim. Szczególną uwagę zwrócimy na pociągi kursujące w ruchu przygranicznym.
ROSJA
Otwarcie w połowie lat 90. pasażerskiego przejścia Braniewo-Mammonowo było bardzo poważną inwestycją, gdyż wiązało się z rewitalizacją ponad 60 km normalnotorowej linii po stronie rosyjskiej pomiędzy Mammonowem i Kaliningradem. W odbudowę zaangażowały się nie tylko strona polska i rosyjska, ale także Niemcy. Przez kilkanaście lat nie rozwinął się tu jednak ruch lokalny. Oferta nie wykroczyła poza jeden pociąg dziennie Gdynia – Kaliningrad, do którego dołączane są wagony z Berlina. Obecnie ten pociąg kursuje tylko w sezonie letnim.
To fragment artykułu. Cały artykuł, opisujący podróż pociągiem z Polski do innych krajów sąsiednich w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" 4/2012. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik.
Prenumerata dla studentów ze specjalną zniżką 50 procent!!!