Partnerzy serwisu:
Pasażer

Pociągiem przez granicę – nie tak łatwo

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-04-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Pociągiem przez granicę – nie tak łatwo
Stopniowe otwieranie, a w niektórych przypadkach nawet zniesienie granic pomiędzy Polską i krajami ościennymi, jakie nastąpiło w ostatnich 20 latach, nie zawsze pociągało za sobą rozwój kolejowej oferty międzynarodowej w ruchu przygranicznym.

Jest to oferta bardzo zróżnicowana. Z jednej strony, możliwość dojazdu pociągiem z terenów przygranicznych zachodniej Polski do Berlina jest niewiele gorsza od oferty prywatnych „busiarzy”, a z nimi, jak wiadomo, nie w każdym zakątku Polski przewoźnicy kolejowi dobrze sobie „radzą”. To niewątpliwy plus kolejowej oferty przygranicznej, podobnie jak np. wycieczkowe trasy sudeckie: malownicze żelazne szlaki z Polski do Czech wiodące przez Jakuszyce czy Lubawkę reaktywowane w ruchu pasażerskim po 60 (!) latach zastoju to jeden z hitów turystycznych Dolnego Śląska. Ale nie wszędzie sytuacja jest tak doskonała. Wiele kolejowych przejść granicznych świeci pustkami i to nie dlatego że wskutek wejścia Polski do Strefy Schengen, swoje posterunki opuścili pogranicznicy. Niemało jest bowiem przypadków, że otwierane z wielką pompą kilka czy kilkanaście lat temu przejścia graniczne były następnie – naturalnie, już bez fanfar – zamykane lub ruch przez nie ograniczano do minimum, zdecydowanie nieodpowiadającego potencjałowi przewozowemu.

W niniejszym artykule przybliżymy, jak w perspektywie czasowej od początku III RP zmieniało się wykorzystanie polskich kolejowych przejść granicznych w ruchu pasażerskim. Szczególną uwagę zwrócimy na pociągi kursujące w ruchu przygranicznym.

ROSJA

Otwarcie w połowie lat 90. pasażerskiego przejścia Braniewo-Mammonowo było bardzo poważną inwestycją, gdyż wiązało się z rewitalizacją ponad 60 km normalnotorowej linii po stronie rosyjskiej pomiędzy Mammonowem i Kaliningradem. W odbudowę zaangażowały się nie tylko strona polska i rosyjska, ale także Niemcy. Przez kilkanaście lat nie rozwinął się tu jednak ruch lokalny. Oferta nie wykroczyła poza jeden pociąg dziennie Gdynia – Kaliningrad, do którego dołączane są wagony z Berlina. Obecnie ten pociąg kursuje tylko w sezonie letnim.


To fragment artykułu. Cały artykuł, opisujący podróż pociągiem z Polski do innych krajów sąsiednich w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" 4/2012. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik.

Prenumerata dla studentów ze specjalną zniżką 50 procent!!!
 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowak (ZUE): Kolej bez waloryzacji i nowych zleceń to destabilizacja rynku

Infrastruktura

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Biznes

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Jakub Madrjas 30 czerwca 2022

Nowy Rynek Kolejowy 12/2020 już dostępny. Czytaj za darmo!

Tabor i technika

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Biznes

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Rynek Kolejowy 08 lipca 2020

Ankieta „Rynku Kolejowego”. Zwycięzcy konkursu!

Infrastruktura

Zobacz również:

Nowak (ZUE): Kolej bez waloryzacji i nowych zleceń to destabilizacja rynku

Infrastruktura

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Biznes

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Jakub Madrjas 30 czerwca 2022

Nowy Rynek Kolejowy 12/2020 już dostępny. Czytaj za darmo!

Tabor i technika

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Biznes

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Rynek Kolejowy 08 lipca 2020

Ankieta „Rynku Kolejowego”. Zwycięzcy konkursu!

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5