Do redakcji \"Rynku Kolejowego\" napisał rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe, Krzysztof Łańcucki. Tematem jego maila jest tekst zamieszczonego przez nas artykułu Stanisława Biegi, pt. \"Mimo modernizacji linii kolejowej pociągi Warszawa-Łódź nie pojadą 140 km/h\".
Szanowni Państwo!
Do tekstu Pana Stanisława Biegi zamieszczonego dziś w Wiadomościach „Rynku Kolejowego” wkradł się poważny błąd merytoryczny. Otóż przygotowywana instrukcja IR1 jest aktem wykonawczym (podobnie jak jej poprzedniczka R1) do rozporządzenia nr 1444 ministra infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego. W rozporządzeniu tym (rozdział 2, paragraf 21, ust. 4) określone jest, że jednoosobową obsługę trakcyjną stosuje się w pociągach kursujących z prędkością nieprzekraczającą 130 km/h, lub też w pociągach wyposażonych w urządzenia kontroli prowadzenia pociągu. Wprowadzenie do użytku takich urządzeń, których działanie oparte jest o system sygnalizacji kabinowej, będzie w Polsce możliwe po wdrożeniu Narodowego Planu Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS). Pilotażowe wdrożenie tego planu na wybranych odcinkach nastąpi do 2011 r., a współfinansowane będzie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko". Nie można zatem oczekiwać od PLK, że zmieni zapis instrukcji wbrew obowiązującemu prawu. Akt niższej rangi (instrukcja) musi być zgodny z aktem wyższej rangi (rozporządzeniem). Takie jest prawo i autor materiału powinien o tym wiedzieć.
Z poważaniem,
Krzysztof Łańcucki
Zobacz tekst Stanisława Biegi