W tej chwili tylko jedno polskie lotnisko, krakowskie Balice, posiada połączenie kolejowe. Jednak już niedługo, w ciągu kilku lat, zyska je kilka kolejnych portów lotniczych. Także tych, które obecnie nie obecnie nie obsługują regularnego ruchu pasażerskiego.
Przedstawiamy raport „Rynku Kolejowego” na temat stanu zaawansowania planów tworzenia połączeń szynowych z lotniskami. Nasze zestawienie podzieliliśmy na kilka części, w zależności od stanu zaawansowania. Ten stan jest bardzo zróżnicowany.
WSZYSTKO JEST, CO BYÄ POWINNO
KRAKÓW – BALICE. Jest to jedyne polskie lotnisko, które od 2006 r. posiada połączenie kolejowe z centrum miasta. 12-kilometrową trasę pociągi, bez zatrzymania, pokonują w 18 min. Kursują w godz. 5-22.30, do godz. 17 co pół godziny, potem co godzinę. Przystanek w Balicach znajduje się w odległości kilkuset metrów od wejść do terminali; pomiędzy przystankiem kolejowym i terminalami kursuje bezpłatny autobus skomunikowany z pociągami. W drugiej połowie tego roku ma PKP PLK planuje ogłosić przetarg budowlany na modernizację odcinka Mydlniki – Balice, dawnej bocznicy wojskowej, pięć lat temu zaadaptowanej na potrzeby ruchu pasażerskiego (adaptacja była jednak dalece prowizoryczna, czego efektem jest m.in. wiele zwolnień do 20 km/h na przejazdach kolejowych bądź pieszych przejściach przez tory). Małopolscy samorządowcy chcieliby po zakończeniu remontu uruchomić bezpośrednie pociągi z Wieliczki do Balic. Wciąż otwartą pozostaje kwestia dobudowania brakujących ok. 500 m toru, tak żeby pociąg z centrum Krakowa kończył niemal pod samymi terminalami. W 2010 r. z lotniska w Balicach odprawiło się 2,8 mln pasażerów.
Więcej w miesięczniku Rynek Kolejowy nr 6/2011. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik