Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK zleciła skucie zabytkowych kafli w Gdańsku Oliwie za milion złotych [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
01-09-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

– Doszło tu do barbarzyńskiej pracy – tak ocenia w rozmowie z Radiem Gdańsk Pomorski Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków efekt robót, które PKP Polskie Linie Kolejowe wykonały w przejściu podziemnym stacji Gdańsk Oliwa. PKP PLK prawdopodobnie bezpowrotnie zniszczyła niemal połowę z zabytkowych kafli, którymi wyłożono przejście podziemne. I dziwi się decyzji konserwatora, który powstrzymał to działanie. PLK twierdzi, że wykonawca działał zgodnie z wytycznymi konserwatora.

Kafle, które zdobią przejścia podziemne dworców kolejowych to wyróżnik stacji, które znajdowały się przed wojną w Niemczech. Bez wątpienia dodają uroku obiektom obsługi podróżnych, ale też ułatwiają ich czyszczenie. W Gdańsku Oliwie są elementem, który dodaje peronom unikalnego charakteru. Są, choć należałoby powiedzieć, że były…

115 letnie kafle nie wytrzymały remontu PLK

W ubiegłym tygodniu spółka Polwar rozpoczęła skuwanie ceramiki. 115-letnie kafle (z niewielkimi wypełnieniami z lat 50-tych) bardzo szybko zaczęły lądować w kontenerze na śmieci postawionym przy stacji. Niemal natychmiast wzbudziło to uwagę przechodniów, którzy poinformowali o tym swoich radnych.

– Wzywamy pomorskiego konserwatora zabytków do natychmiastowego powstrzymania bezpowrotnego niszczenia substancji zabytkowej dworca kolejowego w Oliwie. W wyniku prac prowadzonych na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe, które podobno zyskały akceptację konserwatorską, skuwane ze ścian są zabytkowe okładziny ceramiczne. Wstępnie można oszacować, że w kontenerach na gruz znalazło się blisko 40 proc. płytek ściennych z tunelu – napisał Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa. Co na to urząd?

– Nie powinno dojść do takiej sytuacji. Zabytek został zniszczony, a dokonane szkody są zaawansowane. Po płytkach zostały tylko pokruszone, drobne ułamki. Doszło tu do barbarzyńskiej pracy – powiedział Radiu Gdańsk Tomasz Kozyra, inspektor Pomorskiego Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Gdańsku. Co jeszcze bardziej szokujące „na spotkaniu pracownik PKP PLK SA w Gdyni wskazał, że inwestor z całą świadomością dąży do tego, by płytki ceramiczne usunąć. Podkreśla, że nie uznaje przejścia podziemnego jako zabytku"! Gdańscy radni złożyli w sprawie dewastacji zawiadomienie do prokuratury.

"Nowe będą dopasowane do pierwotnych"

Urząd dbający o zabytki cytowany przez Radio Gdańsk i portal trojmiasto.pl jest w szoku, że PLK prowadzi prace w taki sposób, choć miały one dotyczyć „wymiany płytek nałożonych wtórnie oraz uzupełnianie odłamków”. Zrywanie płytek prowadzono bez nadzoru konserwatora, który już wcześniej opracował program remontu. Tymczasem PKP Polskie Linie Kolejowe, w odpowiedzi na nasze pytania przesłały pismo dotyczące inwestycji.

– PKP Polskie Linie Kolejowe realizują prace związane z poprawą estetyki w przejściu podziemnym na przystanku Gdańsk Oliwa. Prace odbywają się w ramach pozwolenia na budowę wydanego przez Urząd Wojewódzki w Gdańsku w lipcu, w oparciu o decyzję konserwatorską wydaną przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w marcu br. W zakres prac wchodzi wymiana wysłużonych okładzin w przejściu. Nowe okładziny będą jednolite kolorystycznie i dopasowane pod tym względem do pierwotnych. Dla zachowania historycznego charakteru na części ściany przejścia pozostanie fragment oryginalnej okładziny. Prace realizuje firma Polwar S.A. za kwotę około 1,1 mln zł netto. Potrwają one do końca października –  napisał Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK.

Urząd podkreśla, że pozwolenie na budowę, o którym pisze PKP nie dotyczy takiego zakresu prac, które za milion złotych realizuje Polwar. Konserwator wstrzymał prace zlecone przez PLK i zabezpieczył materiał dowodowy w postaci kontenera ze zniszczonymi kaflami. Do sprawy wrócimy.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5