Po ostatnich publikacjach, dotyczących niepewnej przyszłości szeroko zakrojonej modernizacji i przebudowy wrocławskiego węzła kolejowego, PKP Polskie Linie Kolejowe zajęły stanowisko w tej sprawie. Publikujemy je w całości.
PKP Polskie Linie Kolejowe odnoszą się do publikacji, w której grupa aktywistów zwracała uwagę na nieujęcie w wieloletnich planach PKP PLK modernizacji węzła. Piszemy o tym w tekście
"Akcja Miasto: Wrocław pominięty w nowym KPK". Poniżej cała treść oświadczenia PKP PLK:
"W 2019 r. we Wrocławiu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP S.A., samorząd Województwa Dolnośląskiego i prezydent miasta Wrocław podpisali wspólny list intencyjny w sprawie rozwoju Wrocławskiego Węzła Kolejowego. Opracowane studium wykonalności określi kierunek rozwoju transportu kolejowego na terenie aglomeracji wrocławskiej.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na opracowanie studium wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego w 2019 r. W tym samym roku PLK SA podpisały umowę. Zakończenie prac dot. opracowania studium wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego zaplanowane jest pod koniec 2023 r. ( zadanie „Studium Wykonalności dla C-E 59 – odcinek Święta Katarzyna – Wrocław Brochów – Wrocław Muchobór/Wrocław Kuźniki”) oraz pod koniec 2024 r. („zadanie Wstępne Studium Wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego”).
Za względu na skomplikowany charakter inwestycji, zabudowę miejską, nieprzewidzialne kolizje, które mogą wystąpić w trakcie realizacji, przygotowanie takich dokumentacji zajmuje 3-5 lat.
Po opracowaniu studium wykonalności PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przystąpią do ogłoszenia przetargu i realizacji opracowania dokumentacji projektowej oraz pozyskania niezbędnych pozwoleń, w tym decyzji środowiskowych dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego. Jest to proces na kilka następnych lat. Trudno więc planować środki finansowe na realizację robót, nie mając opracowanych niezbędnych dokumentacji.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że Spółka podejmuje szereg innych działań, których celem jest częściowa realizacja założeń, ujętych w podpisanym w 2019 liście intencyjnym w sprawie rozwoju Wrocławskiego Węzła Kolejowego. W programie Kolej + przyjęto do realizacji projekt „„Budowa bazowej infrastruktury do uruchomienia Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej. Poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław” realizowanego w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku. Zakłada on m.in. odbudowę stacji Wrocław Świebodzki oraz budowę drugiego toru w stronę stacji Wrocław Muchobór. Dzięki inwestycji możliwe będzie uruchomienie nowych połączeń między stolicą regionu a Środą Śląską, Wołowem i Jaworzyną Śląską.
Poza odbudową stacji Wrocław Świebodzki przewidywana jest przebudowa posterunku Środa Śląska na stację kolejową, w celu umożliwienia rozpoczynania i kończenia biegu pociągów. W efekcie dzięki wprowadzeniu nowych kursów pomiędzy Wrocławiem a Środą Śląską możliwe będzie skrócenie czasu przejazdu z Wrocławia do Legnicy do ok. 40 min dla większej liczby pociągów. Przewidywana wartość inwestycji opiewa na ok. 216 mln zł. Jego realizacja zaplanowana jest na lata 2023 -2029. Obecnie prowadzone jest postepowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla tego projektu. Dlatego też, wskazywanie, że nic w zakresie rozbudowy Wrocławskiego Węzła Kolejowego nie jest realizowane jest nieprawdą.
Podobne dokumentacje dot. rozbudowy węzłów kolejowych są przygotowywane w innych dużych miastach – np. w Warszawie, Poznaniu czy Krakowie. Proces realizacji inwestycji w dużych aglomeracjach jest wieloletni.
Przykładem takiej inwestycji jest Warszawski Węzeł Kolejowy. Opracowywanie pierwszego studium wykonalności dla tego węzła, w tym przebudowy stacji Warszawa Zachodnia rozpoczęło się w 2007 r. Dopiero w 2020 roku, po 13 latach rozpoczęły się prace budowalne na tej stacji. Obecnie proces przygotowania dokumentacji dla tego projektu jest znacznie krótszy.
Należy zaznaczyć, że projekty modernizacji kolejowych węzłów aglomeracyjnych są umieszczone na liście rezerwowej KPK do 2030 roku."