PKP Polskie Linie Kolejowe podjęły decyzje o sposobie kwalifikacji w przetargu na budowę infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R, która zostanie wdrożona na ponad
13 600 km zarządzanych linii. Postawione warunki uczestnictwa w przetargu pozwolą na składanie ofert nie tylko europejskim dostawcom systemu GSM-R.
Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają realizację jednego z kluczowych projektów modernizacyjnych na polskiej kolei: budowy infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na około13 600km linii zarządzanych przez PLK. Niebawem w tym celu PLK ogłosi postepowanie przetargowe o kilkumiliardowej wartości. Ważna dla rynku jest informacja, że Polskie Linie Kolejowe dopuszczą do postepowania wszystkich światowych producentów systemu GSM-R. Tym samym, nie ograniczą możliwości startu w przetargu tylko do producentów europejskich. Głównie chodzi tu o chiński Huawei, ktory weźmie udział w modernizacji GSM-R w Niemczech.
PKP PLK zapewnia, że otwarcie przetargu to decyzja "w trosce o dobrą rywalizację, która według założeń PLK ma pozwolić wybrać najlepszej jakości usługi przy jednoczesnym zdrowym konkurowaniu ceną". - Zapisy w dokumentacji przetargowej, tworzone przez zespół ekspertów PLK, zabezpieczą zarówno interes narodowego zarządcy infrastruktury, pozwolą zadbać o bezpieczeństwo na poziomie państwa, jak i pozwolą wyłonić dostawcę, który gwarantuje wymagany poziom techniczny dla oferowanego przez siebie rozwiązania - zapewnia rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec.
Według oceny zarządcy infrastruktury, obecnie wszyscy światowi producenci systemu GSM-R są w stanie dostarczyć rozwiązanie dobre jakościowo, bezpieczne i spójne z innymi systemami krajowego zarządcy infrastruktury. Gdyby ograniczyć przetarg do europejskiego rynku, wybór musiałby paść na jednego z dwóch potentatów - Nokię lub Kapscha.
GSM-R, czyli dedykowany dla kolei system bezprzewodowej łączności cyfrowej, jest jednym z dwóch kluczowych elementów Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym ERTMS. Bazując na standardzie telefonii komórkowej GSM, został udoskonalony i dostosowany do specyfiki pracy związanej z eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz zarządzaniem ruchem pociągów, zapewniając wymagany poziom jakości świadczonych serwisów i bezpieczeństwa. System zapewnia m.in. łączność głosową między pracownikami odpowiadającymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną oraz jest medium transmisyjnym dla systemu ETCS – Europejskiego Systemu Sterowania Jazdą Pociągu.
Do końca 2015 roku sieć GSM-R obejmie swoim zasięgiem ponad 1500 km sieci kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe system wdrażany jest m.in. na linii kolejowej E 30 na odcinku Bielawa Dolna – Legnica – Wrocław – Opole, E 65 na odcinku Warszawa – Gdynia, E 20 Kunowice – Terespol.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.