Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

PLK: Nie ferować wyroków w sprawie wypadku w Lisewie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-08-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy/DGP

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
PLK: Nie ferować wyroków w sprawie wypadku w Lisewie
Na początku czerwca doszło do kolejnego śmiertelnego wypadku na przejeździe kolejowym. Tragicznym zdarzeniem zainteresowały się ogólnopolskie media, ponieważ matka dzieci walczyła wcześniej o poprawę bezpieczeństwa w tym miejscu. Co gorsza, ograniczające widoczność krzewy kolejarze wycinali dopiero po wypadku.

Do wypadku doszło 3 czerwca. Pod pociąg wjechała czteroosobowa rodzina. Dwójka dzieci zginęła na miejscu, a rodzice trafili do szpitala. Wcześniej walczyli oni u zarządcy infrastruktury, poprawę bezpieczeństwa na przejeździe znajdującym się obok ich. To wszystko spowodowało duże zainteresowanie ogólnopolskich mediów wypadkiem. Dzisiejszy "Dziennik Gazeta Prawna" zwrócił uwagę na kontrolę Urzędu Transportu Kolejowego, której wyniki opublikowane na stronie regulatora 1 czerwca, dwa dni przed tragicznym wypadkiem.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego podczas dokonanych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe przepisów w zakresie nadzoru nad stanem infrastruktury i procesem jej utrzymania oraz nadzoru nad stanem technicznym, procesem utrzymania i klasyfikacją skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi w jednym poziomie. Kontrolą objęto przejazdy kolejowego kategorii A i D zlokalizowane na stacji Dobre Miasto na linii kolejowej nr 221 oraz przejazdy linii kolejowej nr 207 Toruń Wschodni – Malbork, na której znajduje się przejazd w Pniewitem w gminie Lisewo na którym doszło do tragedii.

Naruszenie przepisów przez zarządcę infrastruktury na skontrolowanych przejazdach polegało m.in. na: brakach w dokumentacji przejazdów kolejowych, brakach lub niewłaściwej lokalizacji i czytelności wskaźników i znaków w obrębie przejazdów, braku zewnętrznych płyt przejazdowych jako nawierzchni rozbieralnej, brakach wymaganych zapisów w metrykach przejazdów, np. aktualnego iloczynu ruchu oraz ustaleń komisji i Decyzji Dyrektora jednostki organizacyjnej będącej zarządcą linii kolejowej w zakresie kategorii i zabezpieczeń przejazdów, braku weryfikacji przez zarządcę szerokości i stanu żłobków, stanu odwodnienia oraz warunków widoczności na przejazdach. Jednocześnie podczas kontroli stwierdzono nieprawidłowości dotyczące utrzymania infrastruktury kolejowej.

Nie usuwano zagrożeń

W "DGP" czytamy, że Urząd stwierdził, że kierowca nie widzi pociągu z wymaganej przepisami odległości 20 i 10 metrów od torów. Do tego kontrolerzy UTK stwierdzili, że drzewa i krzewy znajdowały się w odległości mniejszej niż 15 m od osi skrajnego toru, a dopiero później kolejarze usuwali zieleń z poboczy torów i dróg. Kontrola wykazała też, że 3 czerwca oznakowanie przy drodze było niepełne.

Specjaliści stwierdzili, że wbrew prawnym regulacjom droga z obu stron była zbyt stroma, co uniemożliwiało dostrzeżenie pociągu. Kolejny zarzut to bałagan w dokumentacji. Wyniki kontroli zawierają również wniosek, że mimo nieprawidłowości stwierdzonych podczas przeglądów przejazdu nie zostały one przez zarządcę usunięte. Czyli z kontroli wewnętrznych PLK miało wynikać, że przejazd utrzymany jest niewłaściwie i nic z tym nie robiono - czytamy w gazecie.

PLK: Nie wyciągać wniosków

W odpowiedzi na artykuł PKP PLK wydała dziś oświadczenie. Jak czytamy, warunki techniczne na przejeździe kat. D w miejscowości Pniewite, przy zachowaniu obowiązujących zasad bezpieczeństwa, zapewniały i zapewniają bezpieczny przejazd przez tory. "Przyczyny wypadku, do którego doszło 3 czerwca 2015 r. będą znane po zakończeniu prac Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych oraz prokuratury i jest zbyt wcześnie, aby ferować w tej sprawie wyroki" - pisze PKP PLK.

PLK informuje, że jeszcze przed kontrolą UTK, zgodnie z zaleceniami PKBWK, zarządca infrastruktury wprowadził na przejeździe wymagane zmiany, Do tego na wspomnianym w przejeździe – zgodnie z Rozporządzeniem – zarządca infrastruktury ustawił znak stop w odległości 5 m od torów, ponieważ w odległości 20 i 10 m nie można było zapewnić odpowiedniej widoczności. "Takie rozwiązanie jest zgodne ze wspomnianym Rozporządzeniem i gwarantuje kierowcy, który się zatrzyma, dojrzenie zbliżającego się pociągu i bezpieczny przejazd" - zapewnia PLK.

Do tego wszystkie prace związane z usuwaniem roślinności na przejeździe prowadzone były zgodnie z przyjętym harmonogramem prac, po akceptacji komisji, która uprzednio odnotowała stan przejazdu, a wójt gminy zaakceptował przebieg linii kolejowej na swoim terenie, w tym liczbę i rodzaj przejazdów kolejowo-drogowych, podpisując dokument przed rewitalizacją linii w 2013 r. Wspólny zespół przedstawicieli gminy Lisewo i PLK, po audycie przejazdów w lipcu 2015 stwierdził, że istnieje możliwość przebudowy dróg, tak, by zmniejszyć liczbę przejazdów. Zespół nie ograniczył funkcjonowania żadnego z przejazdów, co oznacza, że zapewniają one kierowcom bezpieczne przejeżdżanie przez tory.

PLK przypomina, też że poza terenem przejazdu, przebieg drogi i jej nachylenie oraz ustawienie znaków m.in. informujących o zbliżaniu się do linii kolejowej, należy do zarządcy drogi. Natomiast badania diagnostyczne na tym przejeździe nie służyły do określenia kategorii przejazdu.

Błędy w dokumentacji, stwierdzone przez UTK to zdaniem PKP PLK uchybienie polegające na braku parafki przy dwóch zapisach na jednej ze stron dokumentu. - Zarówno dokument, jak i parafki nie łącza się ze zdarzeniem. Zmiany były dokonane w sposób czytelny pozwalający na odczytanie wcześniejszych zapisów - zapewnia zarządca.


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5