Partnerzy serwisu:
Biznes

PLK ma kłopoty z przebudową linii do gdańskiego portu. Zagrożone 270 mln

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
04-07-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Trójmiasto.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PLK ma kłopoty z przebudową linii do gdańskiego portu. Zagrożone 270 mln
Już lipcu ubiegłego roku PKP PLK informowała, że warta pół miliarda złotych modernizacja linii kolejowej do portu w Gdańsku pozwoli na intensywniejszy ruch pociągów towarowych wiozących towary masowe i kontenery. Teraz okazuje się, że unijne dofinansowanie dla inwestycji może być zagrożone, bo są problemy z uzyskaniem decyzji lokalizacyjnej.

Jak informuje portal Trójmiasto.pl, PKP PLK ma poważne kłopoty z uzyskaniem decyzji lokalizacyjnej dla inwestycji, mimo, że przetarg na wybór wykonawcy toczy się już od pół roku. PKP PLK miała już decyzję środowiskową z 2009 r., ale urzędnicy wojewody w ubiegłym roku - tuż przed wydaniem decyzji lokalizacyjnej inwestycji - stwierdzili, że decyzja środowiskowa wydana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska wymaga zmian. - W naszym przypadku "stara decyzja środowiskowa" zbyt dokładnie określała lokalizację inwestycji poprzez podanie numerów działek. Taka "precyzja administracyjna" na wczesnym etapie planowania jakim jest Studium Wykonalności, z inżynierskiego punktu widzenia jest nieuzasadniona, gdyż zmiany podyktowane uwarunkowaniami technicznymi, formalnymi, ekonomicznymi, czy społecznymi są w projektach budowlanych naturalne. Dalsze prace projektowe, które przebiegały bez zakłóceń w latach 2011 i 2012 potwierdziły bezwzględną konieczność zlokalizowania elementów projektowanej infrastruktury na nieruchomościach nieujętych w "starej decyzji środowiskowej" – tłumaczy portalowi Michał Książek, kierownik kontraktu przebudowy linii 226 z firmy CH2M Hill, która przygotowuje pełną dokumentację dla inwestycji na zlecenie PKP PLK.

Inwestor musiał skierować nowy wniosek o wydanie kolejnej decyzji środowiskowej do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku, która wydała "nową decyzję środowiskową" po prawie roku. To wciąż nie koniec formalności - Niebawem, zgodnie z procedurą według ustawy o Transporcie Kolejowym, złożymy ponownie wniosek o ustalenie lokalizacji linii kolejowej do wojewody. Urzędnicy mają na jej wydanie 90 dni. Potem należy jeszcze uzyskać od Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej pozwolenia wodno-prawne, niezbędne do określania warunków korzystania z wód powierzchniowych i podziemnych - wylicza Michał Książek. Do czasu uzyskania decyzji PKP PLK nie roszstrzyga przetargu. Ma to nastąpić jesienią.

Więcej

Modernizacja linii kolejowej prowadzącej do portu w Gdańsku zakłada trzykrotne zwiększenie przepustowości. Jednym z istotnych elementów prac, jakie mają zostać wykonane, jest budowa nowego dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji pozwoli na swobodną żeglugę statków w kierunku Gdańska. Linia kolejowa Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny jest typową linią dedykowaną dla ruchu towarowego. Jej długość wynosi ponad 16 km, a ze względu na zły stan techniczny - od 2002 r. - ruch odbywa się tylko po jednym torze. Obecnie jej przepustowość pozwala na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosi 60 km/h, jednak  w niektórych miejscach ze względu na zły stan techniczny torów pociągi muszą zwalniać do 20 km/h. Po zakończeniu inwestycji pociągi towarowe mają jeździć z prędkością 100 km/h, a czas jazdy do portu skrócić się o ponad połowę. Ważnym efektem inwestycji będzie również możliwość wjazdu na linię cięższych pociągów niż dotychczas. Szacowany koszt inwestycji to około 505 mln zł.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5