PKP PLK, na prośbę redakcji „Rynku Kolejowego”, przedstawiły szczegółowy harmonogram zakończenia prac inwestycyjnych na liniach, na których mają pojawić się Pendolino. Wynika z nich, że jedynym odcinkiem jednotorowym ma być po 14 grudnia fragment CMK przebiegający przez most na Pilicy (nie licząc naturalnie części „protezy koniecpolskiej”).
Sen z powiek przyszłym pasażerom Pendolino spędza nie tylko kwestia braku możliwości zakupu biletów, ale też m.in. stan zaawansowania prac PLK na liniach przygotowywanych pod Pendolino. Kilka dni temu portal wpolityce.pl opublikował raport, z którego wynika, że PLK nie jest przygotowana na uruchomienie EIC Premium. Zarządca infrastruktury twierdzi jednak, że praktycznie ze wszystkimi pracami finiszuje już w tym momencie.
– Po kilkuletniej pracy na tysiącach kilometrów linii kończymy ostatnie odcinki, po których pojadą m.in. szybkie składy. To realizacja inwestycji, tylko w trzech ostatnich latach za ponad 17 mld zł. Trasa, po której pojadą m.in. szybkie składy, to prawie 1000 km linii. Dziesiątki przystanków i stacji, obiektów inżynieryjnych i wykorzystywanych już w regularnym rozkładzie rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Wykonane prace poprawiły nie tylko czasy przejazdu, lecz także obsługę podróżnych, zapewniły dostęp do pociągów osobom o ograniczonej mobilności. Ogłoszone przed rokiem czasy przejazdu, które wejdą w życie w grudniu 2014 uwzględniają prowadzone prace; są aktualne i zostaną utrzymane – mówi „RK” Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
Czasy, przypomnijmy, są następujące: z Warszawy do Gdańska – 2 godz. 58 min, do Krakowa – 2 godz. 28 min, do Katowic – 2 godz. 34 min, do Wrocławia 3 godz. 42 min. W przypadku relacji z Warszawy do Wrocławia i Gdańska, będą to najkrótsze czasy w historii. Poniżej prezentujemy szczegółowy wykaz kończących się inwestycji, jaki otrzymaliśmy od PKP PLK.
Warszawa – Gdynia
• Stacja Gdańsk Wrzeszcz (ukończenie prac planowych: listopad 2014 r.). Prace wykończeniowe przy budowie peronu nr 1 oraz testy urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
• Na stacji Malbork (zakończenie prac do końca 11.2014 r.) zabudowa rozjazdu, oraz testy urządzeń sterowania ruchem kolejowym;
• Wzmocnienie nasypu kolejowego w okolicy miejscowości Pszczółki (miejscowość Miłobądz) na długości ok. 200 metrów (do końca 11.2014 r.) Od wczoraj trwa układanie toru i sieci trakcyjnej;
• Wzmocnienie nasypu kolejowego w okolicy miejscowości Jurkowice (pomiędzy Iławą i Malborkiem – to zdarzenie powoduje konieczność kursowania pociągów IC objazdem przez Olsztyn bądź Kwidzyn) na długości ok. 200 metrów (zakończenie prac i wznowienie ruchu pociągów pod jednym torem do 30.11.2014 r., a pod drugim do 4.12.2014).
• Stacja Prabuty (do końca 11.2014 r.) regulacja sieci trakcyjnej oraz prace wykończeniowe w przejściu poziemnym.
Przejazd pociągów po tej trasie linia dwutorową, od 15 grudnia, będzie się odbywać, jak zapewnia Mirosław Siemieniec, w czasie 2 godz. 58 min.
Odcinek Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki
• Najbliżej Warszawy widać ukończone prace torowe na odcinkach Warszawa Włochy – Pruszków i Pruszków – Grodzisk Mazowiecki. Jak podaje Mirosław Siemieniec, wieszane są ostatnie metry sieci trakcyjnej i będą planowe testy urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk). Na stacjach w Pruszkowie i Grodzisku Mazowieckim trwają prace końcowe i odbiorowe. W listopadzie zakończa się także prace na wiadukcie w Jaktorowie.
• Prace torowe na odcinkach Warszawa Włochy – Pruszków i Pruszków – Grodzisk Mazowiecki ukończone, pozostały ostatnie metry sieci trakcyjnej do wywieszenia i regulacja sieci oraz testy urządzeń sterowania ruchem kolejowym;
• Modernizacja stacji w Pruszkowie układanie torów na betonowej konstrukcji przejścia (do końca 11.2014 r.);
• W Grodzisku Mazowieckim trwają prace odbiorowe. Wiadukt w Jaktorowie – trwa zgrzewanie szyn i zakończenie, do końca 11.2014 r.
Centralna Magistrala Kolejowa
• Na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Korytów pozostało podbicie toru (do końca 11.2014 r.);
• Kończy się modernizacja wiaduktu nad trasą S8 (do końca 11.2014 r.). Są tam już gotowe dwa tory. Przejdzie on w listopadzie próby dynamiczne i odbiory końcowe. Na stacji Szeligi wieszane są ostatnie segmenty sieci trakcyjnej i będą ostateczne testy urządzeń srk.
• Modernizacja obiektów inżynieryjnych na szlaku Szeligi – Biała Rawska i Strzałki – Idzikowice zakończy się planowo za dwa tygodnie.
• Przebudowa mostu kolejowego nad Pilicą związana jest z utrzymaniem ruchu jednotorowego na odcinku 10 km. Powstał tu tzw. posterunek odgałęźny. To jedyny odcinek jednotorowy na dwutorowej trasie szybkich pociągów. Na tym moście prace będą kontynuowane w przyszłym roku, bez wpływu na czas przejazdu.
• Likwidacja przejazdu kolejowo-drogowego w km 127 linii CMK zakończy się do 30.11.2014 r.
Odcinek Zawiercie – Dąbrowa Górnicza
• Pozostało ostatnie uzupełnienie tłucznia na fragmencie linii, regulacja sieci trakcyjnej i podbicie torów oraz prace wykończeniowe oraz porządkowe (zakończenie prac do końca 11.2014 r.).
Odcinek Psary – Kozłów
• Na stacji w Kozłowie kończą się prace. Również w listopadzie zakończą się roboty na posterunkach Słomniki Miasto i Kamieńczyce.
Odcinek Włoszczowa – Opole
• Ostatni etap rewitalizacji ma miejsce odcinku Julianka – Częstochowa i jest związany z pracami przy rozjazdach i odbiorami obiektów inżynieryjnych;
• Na stacji Opole kończy się remont peronów przy zabytkowej wiacie.
– Na odcinkach, które nie zostały wymienione powyżej, prace umożliwiające przejazd pociągów z prędkościami deklarowanymi w rozkładzie jazdy 2014/15, zostały ukończone. Obecnie mogą być prowadzone na tych szlakach jedynie roboty, które nie będą miały wpływu na ruch pociągów oraz prace wykończeniowe i porządkowe – mówi Mirosław Siemieniec.
Przypomnijmy, że nie licząc mostu na Pilicy – PKP PLK już wcześniej informowały, że przebudowa stacji we Wrzeszczu będzie trwała do przyszłego roku i będzie newralgicznym punktem na sieci kolejowej także po uruchomieniu Pendolino. Na finiszu jest budowa nowego peronu we Wrzeszczu (związanego m.in. z obsługą PKM), a w najbliższym czasie, po przeniesieniu obsługi podróżnych na nowy peron, ma się rozpocząć przebudowa dotychczasowego peronu dalekobieżnego.