Railway Business Forum apeluje do PKP PLK o zaprzestanie podnoszenia opłat dodatkowych w cenniku. Zarządca rekompensuje w ten sposób obniżkę stawek za dostęp do torów, co wypacza sens całego działania. Z takim postawieniem sprawy PKP PLK się nie zgadza.
Jak zauważa Railway Business Forum, koszty dodatkowe w postaci miedzy innymi opłat za zatrzymywanie pociągów przy peronach i za przejętą przez PKP PLK SA informację pasażerską zwiększyły obciążenia finansowe przewoźników. W udostępnionym do konsultacji społecznych projekcie rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej zaproponowano miedzy innymi radykalny wzrost opłat rezerwacyjnych czy wyższe stawki za brak przepustowości na linii, bez bodźców dla zarządcy, by tę przepustowość zwiększył.
Według Forum Kolejowego RBF, obecnie tryb podejmowanych działań powinien obejmować stworzenie symulacji regulaminu i cennika opłat za dostęp, w oparciu o realia bieżącego roku oraz zasady wynikające z projektu rozrządzenia w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej. PKP PLK SA powinno opracować projekt takich dokumentów i przeprowadzić rzetelne konsultacje z przewoźnikami. Na tej podstawie może zostać sporządzona analiza dotycząca skutków wprowadzanych zmian dla rynku. To podejście umożliwiłoby rzeczową dyskusję i wprowadzenie regulacji oraz cennika z wyprzedzeniem ponad rocznym. Uważamy, że taki sposób działania i okres wyprzedzenia dla wprowadzanych zmian powinien być zastosowany przy wydawaniu dokumentów ingerujących w rynek przewozów kolejowych.
– Do tego czasu optymalnym rozwiązaniem byłoby zamrożenie cennika. Tak więc podstawową rekomendacją RBF jest zachowanie w kolejnym rozkładzie jazdy 2014/2015 cennika obecnie obowiązującego, który przecież - jak wynika z dotychczasowych deklaracji MIR - nie jest sprzeczny z przepisami prawa unijnego – apeluje Railway Bussines Forum. Przeczytaj Apel Forum Kolejowego Railway Business Forum w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej.
PKP PLK: Apel to strzał kulą w płot
Do apelu RBF zarządca infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe odniósł się za pośrednictwem swojego profilu na Facebooku. Wypowiedź zamieszczamy poniżej:
Apel RBF w sprawie "próby rekompensowania sobie przez PLK obniżki stawek" to strzał kulą w płot. Trudno bowiem mówić o rekompensacie drastyczną podwyżką opłat za zatrzymania peronowe i wygłaszanie komunikatów, skoro w całym koszcie dostępu do infrastruktury stanowią one odpowiednio 5,1% oraz 2,1%.
Odrębna opłata za dostęp i korzystanie z peronów pobierana jest od rozkładu jazdy pociągów 2006/2007. Począwszy od rozkładu jazdy 2013/2014, do cennika wprowadzono nową usługę polegającą na wygłaszaniu komunikatów megafonowych i obsłudze urządzeń informacji wizualnej. Dotychczas komunikaty megafonowe były wygłaszane przez poszczególnych przewoźników kolejowych lub przez pracowników PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w ramach odrębnych umów zawieranych z przewoźnikami. Czy RBF apeluje więc o to, by usługę tę PLK wykonywała za darmo? Nie można mówić ani o dodatkowych kosztach dla przewoźników za zatrzymania, gdyż były one wcześniej przez nich także ponoszone, ani o znacznym i celowym zwiększeniu obciążeń finansowych przewoźników osób.
Co do rozporządzenia, to na wniosek rady przewoźników ten wniosek był omówiony na dodatkowym posiedzeniu poświęconym jedynie temu projektowi 19 lutego 2014 r. z udziałem przedstawiciela Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.