Ciekawa architektura, więcej zieleni, podziemny tunel, duży parking, tramwaj na Dworcowej, poszerzona Zygmunta Augusta i dworzec PKS w sąsiedztwie - tak ma wyglądać otoczenie dworca PKP w Bydgoszczy. To wstępne wizje. Odległe, ale z wyraźną szansą na realizację - czytamy w "Gazecie Wyborczej".
Trzy proponowane rozwiązania mają wspólne elementy: - Koncepcje zakładają rozbudowę ul. Zygmunta Augusta, połączenie jej z ul. Unii Lubelskiej i doprowadzenie do Jachcic - mówi dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistcznej, Grzegorz Rosa. - Powrócić miałby na Dworcową tramwaj, bo to najlepsze, najszybsze i najprostsze skomunikowanie z centrum. Jeździłby wahadłowo do Gdańskiej. Tramwaj przewidziany jest też w ciągu ul. Zygmunta Augusta. Tory miałyby biec przed budynkiem dworca, a ruch samochodowy podziemnym tunelem wybudowanym na wysokości zabudowań dworcowych. Tunel pozwoliłby inaczej zagospodarować plac przed budynkiem: można go zamknąć dobudowanymi obiektami lub pozostawić otwartym z dekoracyjnym wyjściem z podziemia pośrodku - tłumaczy.
We wszystkich koncepcjach ważną rolę ma odegrać budynek naprzeciwko gmachu dworca, zajmowany m.in. przez Polskie Zakłady Zbożowe. Jeden z pomysłów zakłada zaadaptowanie go na halę dworcową połączoną z istniejącym budynkiem kolejowym przeszkloną galerią handlową, zbudowaną ponad ul. Zygmunta Augusta.
W planie rozwoju strategicznego miasta zapis o przebudowie okolic dworca pojawia się przy roku 2007. Wtedy opłacone ma być przygotowanie szczegółowego projektu. Jako pierwsza realizowana będzie prawdopodobnie przebudowa ul. Zygmunta Augusta. Ponowne uruchomienie torowiska na Dworcowej poprzedzić musi likwidacja przyczyn jego rozebrania, czyli m.in. wymiana instalacji gazowej. Koncepcja przebudowy dworca prezentowana będzie inwestorom zainteresowanym obiektami handlowymi. Jest szansa, że jeśli któremuś spodoba się pomysł stworzenia galerii, czy marketu w przydworcowych obiektach, sfinansuje powstanie całości.