Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Plany budowy szybkiej kolejki w Poznaniu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-03-2007
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Gazeta Wyborcza, Poznań / informacja własna, 12 marca 2007

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Plany budowy szybkiej kolejki w Poznaniu
W przyszłym miesiącu do Poznania przyjedzie inwestor, który chce tutaj wybudować szybką napowietrzną kolejkę - Fudżibana.

Budowę szybkiej, bezkolizyjnej kolejki jadącej ponad poziomem terenu z portu lotniczego Ławica przez Międzynarodowe Targi Poznańskie, dworzec kolejowy i autobusowy na Franowie miałby sfinansować Japoński Bank Współpracy Międzynarodowej (Japan Bank for International Cooperation - JBIC), ten sam, który deklarował sfinansowanie budowy siedem lat temu. Z tą jednak różnicą, że finansowanie ma być zabezpieczone przez fundusze inwestycyjne z Kanady.

Według inwestora kolejka miałaby powstać w formule PPP, czyli Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, na podobnej zasadzie, na jakiej powstał parking pod pl. Wolności. Szczegóły partnerstwa nie są jednak na razie znane. Mariusz Tuliński, przedstawiciel japońskiego banku w Polsce, który przed laty rozmawiał już o Fudżibanie z władzami, deklaruje: - Tym razem będę przygotowany do rozmów od strony finansowej.

W kwietniu wraz z delegacją japońskiego banku do Poznania mają przyjechać przedstawiciele firmy Kawasaki, która - według Tulińskiego - gotowa jest wybudować konstrukcję Fudżibany. Chcą obejrzeć przewidywany przebieg trasy miejskiej kolejki. Tuliński zapewnia, że Fudżibana to duży i pewny kontrakt. I jeśli Poznań nie będzie zainteresowany projektem, inwestor pójdzie z nim do Wrocławia albo Krakowa.

Co na to władze Poznania? Prezydent Ryszard Grobelny: - Nic nie wiem o tym, że wraca pomysł Fudżibany. Nikt ze mną nie rozmawiał na ten temat. Owszem, każdy pomysł jest możliwy do zrealizowania, ale pod dwoma warunkami. Musi mieć techniczne i ekonomiczne uzasadnienie - stwierdził wczoraj. Grobelny zawsze był sceptyczny wobec pomysłu napowietrznej kolejki. Jeszcze we wrześniu ubiegłego prezydent Poznania mówił: - Odpadają bezkolizyjne skrzyżowania, Fudżibana i inne nieprawdopodobne rzeczy.

Podobne zdanie mieli zresztą także inni urzędnicy i radni, którzy zastrzegali, że do budowy Fudżibany miasto nie dołoży złotówki. Wśród krytyków pomysłu był też dr Andrzej Krych, szef Biura Inżynierii Transportu. Zmienił jednak zdanie po wizycie w Sydney, gdzie obserwował działanie podobnej napowietrznej kolei. - Jeździ bezszelestnie. Kiedyś rzeczywiście miałem mnóstwo wątpliwości. Teraz mam ich mniej - mówi Krych. - Takie rozwiązanie komunikacji np. w ul. Bukowskiej jest godne rozpatrzenia - twierdzi. - Trzeba jednak mieć pewność, że konstrukcja nie będzie hałaśliwa, agresywna i że budowę sfinansuje poważna instytucja - zaznacza Krych.

Orędownikiem Fudżibany jest były wiceprezydent Poznania Paweł Leszek Klepka. - Ten pomysł i biznesplan opracowany przez Japończyków zamyka się finansowo. Szacuje się, że w ciągu roku kolejką podróżowałoby około miliona turystów - twierdzi Klepka.

Ile mogłaby kosztować taka inwestycja? W japońskiej siedzibie banku w Tokio nie udało nam się nawet potwierdzić zainteresowania pokryciem kosztów budowy Fudżibany. Mariusz Tuliński zaznacza zaś: - Jako strona jestem zobowiązany do zachowania tajemnicy.

Pomysły na podobną inwestycję pojawiały się kilkanaście lat temu w Warszawie. Jednak z powodu braku środków plany te zarzucono.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5