Polskie Koleje Państwowe chcą zagospodarowywać tereny kolejowe w największych miastach wspólnie z władzami samorządowymi. Polskie koleje zamierzają razem z samorządami modernizować dworce, decydować o nowych inwestycjach i dzierżawach gruntów kolejowych.
Współpraca dotyczyć będzie kilkudziesięciu największych dworców kolejowych w kraju i kilkunastu tysięcy hektarów gruntów. Pierwsza umowa w tej sprawie podpisana już została w Warszawie. W najbliższych miesiącach analogiczne porozumienia powstaną w innych miastach.
Polskie koleje zamierzają rozpocząć nowy styl współpracy z samorządami w całej Polsce. W pierwszej połowie tego roku PKP S.A rozpoczęła rozmowy z samorządami (głównie gminami) o sprzedaży małych dworców kolejowych. Umowy z władzami miast mają dać samorządom wpływ na przyszłość inwestycji kolejowych tak by służyły one jak najlepiej mieszkańcom miast i gmin, komponowały się z otoczeniem i służyły nie tylko pasażerom kolei, ale również życiu metropolii.
Umowa między władzami Warszawy a PKP S.A. dotyczy w szczególności terenów na których są największe dworce kolejowe: Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Warszawa Zachodnia, Warszawa Główna (dworzec nieczynny), Dworzec Śródmieście. W ciągu dwunastu najbliższych tygodni PKP S.A. i Urząd Miasta Warszawy sporządzą pełną listę nieruchomości, które zostaną objęte wspólnymi działaniami.
PKP S.A. chce wspólnie z samorządami decydować o:
- kształcie modernizacji dworców kolejowych
- zaangażowaniu kolei i miast w modernizacje
- warunkach sprzedaży i dzierżawy gruntów kolejowych dla zewnętrznych inwestorów
- nowych inwestycjach dla pasażerów (np. nowy Dworzec Główny w Warszawie)
- sprzedaży bądź dzierżawie terenów PKP S.A. samorządom miejskim