– Nie otrzymaliśmy jeszcze wniosków rozkładowych od PKM – powiedziała „Rynkowi Kolejowemu” Ewa Symonowicz-Ginter z PKP PLK, pytana o problemy z przepustowością odcinka pomiędzy Gdańskiem Głównym i Gdańskiem Wrzeszczem. Tymczasem władze woj. pomorskiego zapowiedziały, że linia PKM zostanie uruchomiona 1 września 2015 r.
Gdy Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego, rozpętał kilka dni temu burzę informacją, że pociągi PKM nie dojadą do Gdańska Gł. (tylko do Gdańska Wrzeszcza), sam zainteresowany w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” mówił m.in.: – W związku z rozpoczęciem kursowania przez Pendolino, nie ma szans, żeby pociągi z linii PKM zmieściły się na torach dalekobieżnych pomiędzy Wrzeszczem i Gdańskiem Głównym.
Nie ma żadnych wątpliwości, że Pendolino istotnie wpłynie na problemy z kursowaniem pociągów regionalnych. Drobne problemy ze skonstruowaniem rozkładu pociągów PR w edycji 2014/15 pojawiły się na Pomorzu, natomiast w kilku innych regionach (przede wszystkim w Małopolsce i na Opolszczyźnie) Pendolino wygenerowało problemy dla przewoźników regionalnych o znacznie większej skali. Nie zmienia to jednak faktu, że jeśli chodzi o odcinek pomiędzy Gdańskiem Wrzeszczem i Gdańskiem Głównym, sprawa przepustowości nie jest jeszcze przesądzona.
Przekonuje o tym, w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, Ewa Symonowicz-Ginter z biura prasowego zarządcy infrastruktury. – PKP PLK zawsze merytorycznie i odpowiedzialnie współpracuje ze swoimi partnerami. Nie chcemy dyskutować o obawach, tylko o faktach. Gdy tylko PKM złoży konkretne wnioski o umieszczenie pociągów w rozkładzie jazdy, będziemy w stanie się do nich odnieść. Do tej pory takich wniosków nie otrzymaliśmy – mówi Ewa Symonowicz-Ginter.
„Częstotliwość może sięgać kilku minut”
W portalu trójmiasto.pl pojawiła się przed kilkoma dniami informacja, że przepustowość odcinka linii 202 Gdańsk Gł. – Gdańsk Wrzeszcz wyniesie (naturalnie po zakończeniu modernizacji stacji we Wrzeszczu) 12 składów w ciągu godziny, czyli co 5 minut. Nie sposób nie zauważyć, że – biorąc pod uwagę, iż odległość pomiędzy Gdańskiem Gł. i Wrzeszczem to 4,2 km – przepustowość w porównaniu z okresem przed modernizacją, jeśli w ogóle wzrosła, to co najwyżej w sposób minimalny. Co na to PLK?
– Określenie częstotliwości połączeń na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Główny będzie możliwe, gdy będziemy znali oczekiwania wszystkich przewoźników, którzy zdecydują się korzystać z tych torów w nowym rocznym rozkładzie jazdy. W praktyce, dzięki nowoczesnym urządzeniom sterowania ruchem kolejowym, które zamontowaliśmy na zmodernizowanych torach, częstotliwość może sięgać kilku minut. Warunki techniczne na trasie Gdańsk Osowa – Gdynia Główna [linia 201, także zawierająca się w ramach projektu PKM – red.] pozwalają na kursowanie pociągów co kwadrans – dodała Ewa Symonowicz-Ginter.
Świlski: PKM wystartuje 1 września 2015 r.
Podczas wtorkowej debaty „Pracownia Miast”, zorganizowanej przez trójmiejską redakcję „Gazety Wyborczej”, członek ZWP Ryszard Świlski zadeklarował, że ruch na linii PKM rozpocznie się 1 września 2015 r. Należy naturalnie pamiętać, że ostateczna data od, żmudnych najprawdopodobniej, procedur związanych z dopuszczeniem linii do ruchu. – Po wstępnych rozmowach z UTK wiemy, że w przeciągu 2-3 miesięcy od 30 kwietnia 2015 r. [kiedy planowane jest zakończenie budowy – red.] uda się zakończyć proces certyfikacyjny linii – mówił niedawno „RK” Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM SA.