Ostrożność na przejeździe zawsze obowiązuje. Polskie Linie Kolejowe kontynuują kampanię Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj! ”. W minionym roku doszło do mniejszej ilości wypadków na przejazdach kolejowo - drogowych niż w roku 2012. Przyczyna zdarzeń - nieuwaga kierowców.
Pomimo apeli, ostrzeżeń i ustawionych znaków w 2013 roku na przejazdach kolejowo drogowych w Polsce doszło do 211 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów. W porównaniu z 2012 rokiem to o 13 wypadków mniej. Nieostrożność zakończyła się tragicznie dla 35 kierowców i pasażerów a 34 osoby zostały ciężko ranne.
W styczniu 2013 roku na przejazdach doszło do 15 zdarzeń mniej niż w analogicznym okresie roku 2012 Każde zdarzenie to przede wszystkim tragedia dla poszkodowanych i ich rodzin. Wypadki zablokowały także całkowicie lub częściowo linie kolejowe. Angażowały służby ratownicze i zespoły techniczne do usuwania ich skutków. Opóźnienia pociągów w wielu przypadkach przekraczały dwie godziny.
Według europejskich statystyk do 99 % wypadków dochodzi z winy kierowców, którzy np. lekceważą znaki STOP, przejeżdżają pod zamykającymi się szlabanami lub omijają półrogatki.
Zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe nie tylko apeluje o rozwagę i bezpieczne przekraczanie torów, ale od 2005 roku prowadzi jedną z największych w Europie kampanii społecznych „Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!”. Akcja przypomina o przestrzeganiu zasad i zachowaniu szczególnej ostrożności na przejazdach kolejowo-drogowych. Jest skierowana do wszystkich użytkowników ruchu drogowego.
W 2013 r. roku w ramach kampanii kontrolowano przejazdy, odbyły się dziesiątki spotkań z dziećmi w ramach akcji „Październik miesiącem edukacji”. 73 szkoły podstawowe i gimnazja organizowały happening edukacyjny. 18 symulacji wypadków radykalnie pokazało jak tragiczne jest zderzenie samochodu z pociągiem.
Bezpieczeństwo na sieci kolejowej to jeden z priorytetów PKP Polskich Linii Kolejowych. Zarządca infrastruktury prowadzi liczne remonty i modernizacje przejazdów kolejowo-drogowych. Na linii kolejowej ze stolicy do Trójmiasta powstaje ponad 100 tuneli i wiaduktów, które zastąpią tradycyjne przejazdy. Ponadto, PLK prowadzi projekty „przejazdowe”, w ramach których zostaną wykonane prace na ponad 400 przejazdach w całej Polsce.