Kolejne urządzenia detekcji stanów awaryjnych taboru kolejowego (DSAT) typu ASDEK będą utrzymywane w sprawności technicznej przez producenta urządzeń - firmę TENS. Stosowna umowa z przedstawicielami PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Łodzi została podpisana podczas 9. Międzynarodowych Targów Kolejowych. W sumie na sieci polskiego zarządcy infrastruktury funkcjonuje blisko 200 urządzeń DSAT, w większości dostarczonych przez TENS.
Przez najbliższe dwa lata urządzenia detekcji stanów awaryjnych taboru kolejowego typu ASDEK, m.in. na odcinku linii nr 1 Warszawa - Kraków oraz linii 131 Gdynia – Chorzów Batory, będą utrzymywane w sprawności technicznej przez specjalistów z firmy TENS. Podczas 9. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Łodzi oraz TENS Sp. z o.o. w Sopocie podpisali dwuletnią umowę na utrzymanie urządzeń na terenie Zakładu. Ze strony zamawiającego umowę podpisali Marek Olkiewicz – Dyrektor Zakładu oraz Adam Adamski – Zastępca Dyrektora ds. Eksploatacyjnych. Wykonawcę reprezentowali będą Mariusz Buława – Prezes Zarządu oraz Waldemar Święcki – Członek Zarządu TENS Sp. z o.o.
Obecnie na sieci kolejowej PKP PLK funkcjonuje blisko 200 urządzeń DSAT diagnozujących stan techniczny taboru podczas przejazdu pociągu z normalną prędkością eksploatacyjną. Systemy ASDEK najnowszej generacji realizują pomiary w zakresie prędkości od 3 do 400 km/h wykorzystując najnowsze technologie (w tym wielowiązkowe czujniki podczerwieni oraz czujniki światłowodowe). Urządzenia te wykrywają nieprawidłowości zagrażające bezpieczeństwu ruchu kolejowego, takie jak zagrzane łożyska osiowe, zakleszczone hamulce, nadmierne oddziaływania dynamiczne kół (wywołane np. deformacją bieżni kół) oraz przekroczenia nacisków osi pojazdów szynowych. Wczesne wykrycie niesprawności poprawia bezpieczeństwo ruchu (poprzez zmniejszenie zagrożeń związanych z wypadkami) jednocześnie niwelując destrukcyjne działanie uszkodzonego taboru na stan infrastruktury.
TENS Sp. z o.o. specjalizuje się w inteligentnych systemach wspierania transportu szynowego. Od 1992 roku firma ta opracowuje i dostarcza urządzenia DSAT typu ASDEK dla PKP oraz kolei czeskich i słowackich zapewniając jednocześnie usługi ich utrzymania. Obok urządzeń Zakładu w Łodzi obsługą serwisową objęte są urządzenia na terenie Zakładów Linii Kolejowych w Białymstoku, Częstochowie, Gdyni, Krakowie, Lublinie, Opolu, Ostrowie Wielkopolskim, Poznaniu, Siedlcach, Skarżysku-Kamiennej, Sosnowcu, Szczecinie, Tarnowskich Górach, Warszawie oraz Zielonej Górze. W zakresie współpracy, obok stałego utrzymania urządzeń w pełnej sprawności oraz przeprowadzania cyklicznych przeglądów, jest również wsparcie w zakresie interpretacji wyników pomiarów dokonanych przez urządzenia.
Sopocka firma znana jest również z produkcji stanowisk diagnostycznych wykorzystywanych w zakładach produkujących i remontujących tabor kolejowy (systemy HADIAG do diagnostyki układów hamulcowych oraz TENSAN do badania nacisków pojazdów szynowych), systemów sterowania ruchem kolejowym, w tym procesami rozrządu kolejowego (systemy SARPO oraz TENSAR), a także systemów i urządzeń sterowania ruchem tramwajowym.
Od 2006 r. TENS Sp. z o.o. działa w ramach Grupy VAE GmbH, będącej częścią austriackiego holdingu o zasięgu ogólnoświatowym - voestalpine AG. Systemy, urządzenia oraz usługi posprzedażne oferowane przez TENS są projektowane i produkowane zgodnie z normami systemu zapewnienia jakości ISO 9001:2008.