"Nieprawdziwe są liczne stwierdzenia zawarte w artykule autorstwa Macieja Szczepaniuka, pt.: \'PKP PLK SA stracą 6 mld zł z Unii\' opublikowanym w dniu 16 czerwca 2010 r. w Dzienniku Gazecie Prawnej dotyczące niewykorzystania przez PKP Polskie Linie Kolejowe środków unijnych" - pisze Robert Kuczyński, rzecznik prasowy PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji.
PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji przesłało do "Dziennika Gazety Prawnej" sprostowanie, z prośbą o jego opublikowanie. Oto jego treść:
"1. PKP PLK SA ani żaden inny beneficjent środków unijnych nie otrzymuje ich z góry. Środki przyznawane są sukcesywnie na przestrzeni całej perspektywy finansowania z przeznaczeniem na konkretne projekty. Nieprawdziwe jest zatem zdanie: "W ramach programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) dostała na ten cel z Brukseli 4,86 mld euro, czyli ok. 19 mld zł". Limit nakładów ze źródeł europejskich dla finansowania projektów kolejowych wynosi 4 863 mln euro, tj. ok. 17,5 mld zł. Po uzupełnieniu o wkład własny daje to kwotę ok. 26,9 mld zł z przeznaczeniem na wszystkie kolejowe zadania infrastrukturalne, a więc nie tylko PKP PLK SA. Zatem do takiej wartości zostanie dostosowany zakres rzeczowy i finansowy zadań modernizacyjnych PKP Polskie Linie Kolejowe z programu POIiŚ 2007-2013, zaś wykonanie tego zakresu będzie oznaczać 100 proc. wykorzystania środków. W związku z powyższym wyrażone w artykule stanowisko o utracie przez PKP Polskie Linie Kolejowe środków unijnych w wysokości 6 mld zł oraz "odebraniu przez rząd kolejarzom pieniędzy, bo nie poradziła sobie z przygotowaniem inwestycji" są nieprawdziwe. Opracowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA program inwestycyjny zakłada wykorzystanie 100 proc. przydzielonych na modernizację środków. Program został zaakceptowany przez Ministerstwo Infrastruktury w kwietniu 2010 r. w \'Dokumencie implementacyjnym, porządkującym do 2015 roku wdrażanie Master Planu dla transportu kolejowego w Polsce do roku 2030\'. Publikowana przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego \'Lista dla projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko\' jest dokumentem, którego zawartość może być kształtowana zgodnie z aktualnymi uwarunkowaniami, np. wówczas, gdy zmienia się kosztorysowa wartość robót. Obowiązująca lista POIiŚ została opublikowana w lutym 2010 r., a kolejna będzie zaktualizowana w lipcu i zostaną w niej uwzględnione niezbędne projekty.
2. Nieprawdą jest, jakoby skreślono z listy POIiŚ "linię z Warszawy do Białegostoku i dalej na Litwę\'. POIiŚ 200713 nigdy nie przewidywał modernizacji całej linii, a jedynie dwa odcinki, od Warszawy do Sadownego i rezerwowo od Suwałk do granicy z Litwą.
3. W błąd wprowadza Czytelników zdanie: \'Być może przynajmniej część pieniędzy uda się przeznaczyć - zamiast na wielkie inwestycje na likwidowanie tzw. wąskich gardeł na torach\'. Tego typu zadania są niezgodne z celami ustalonymi w POIiŚ, w związku z czym nie mogą być z niego finansowane.
4. Dobre imię PKP Polskie Linie Kolejowe SA narusza sformułowanie: \'Komisja Europejska już nie wierzy kolejarzom\'. PKP Polskie Linie Kolejowe SA nie znają takiego stanowiska Komisji Europejskiej" - napisał Robert Kuczyński w sprostowaniu.