Trwa analiza harmonogramów robót i przygotowań do modernizacji linii kolejowej E 30 na odcinku Jaworzno Szczakowa – Kraków Główny Towarowy. Wszyscy wykonawcy prac – trzy konsorcja, których liderami są: Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych i Inżynieryjnych, OHL a.s. oraz PNI Sp. z o.o., przedstawili już inwestorowi swoje harmonogramy prac, związane z modernizacją linii E 30 na odcinku Jaworzno Szczakowa – Kraków Główny Towarowy.
– Firmy musiały dostarczyć harmonogram prac w ciągu 28 dni od dnia podpisania umowy. Teraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. je analizują, jak również akceptują wnioski o pozwolenia na budowę i decyzje lokalizacyjne, które przedstawiły im konsorcja. Być może już w czwartym kwartale zaczną się pierwsze prace torowe na linii E 30 od Jaworzna Szczakowej do Krakowa Głównego Towarowego – tłumaczy Janusz Pluta, dyrektor projektu PKP Polskie Linie Kolejowe.
Wówczas też, konieczne będą zamknięcia torowe, a to oznacza opracowanie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. czasowych zmian w rozkładach jazdy – ruch pociągów prowadzony będzie po jednym torze, co nastąpi najwcześniej w IV kwartale 2011 r. Wcześniej wykonawcy prac muszą pozyskać pozwolenia na budowę i decyzje lokalizacyjne od odpowiednich urzędów samorządowych, a także opracować mapy geodezyjne i projekty budowlane.
Realizacja projektu POIiŚ 7.1-11.1 „Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków” polega na kompleksowej modernizacji wszystkich elementów infrastruktury kolejowej linii E 30, na odcinku Sosnowiec Jęzor – Jaworzno Szczakowa – Kraków Główny Towarowy (dotyczy linii kolejowych nr 134 i nr 133). Zakończenie realizacji robót planowane jest na czerwiec 2014 r. Projekt POIiŚ 7.1-11.1 jest realizowany w systemie „projektuj i buduj” w ramach czterech postępowań przetargowych dla następujących odcinków:
1. Przetarg nr 1: Modernizacja odcinków: Sosnowiec Jęzor – Jaworzno Szczakowa (km 6,847-0,000 linii nr 134); Jaworzno Szczakowa – Trzebinia (km 15,810-29,110 linii nr 133),
2. Przetarg nr 2: Modernizacja odcinka: Trzebinia – Krzeszowice (17,6 km linii nr 133);
3. Przetarg nr 3: Modernizacja odcinka: Krzeszowice – Kraków Główny Towarowy (20,5 km linii nr 133);
4. Przetarg nr 4: Sygnalizacja dla obszaru: LCS Jaworzno Szczakowa, LCS Trzebinia, LCS Kraków Mydlniki (6,9 km linii nr 134 oraz 51,8 km linii nr 133).
Oprócz czterech kontraktów na realizację robót budowlanych, w ramach projektu realizowane są inne kontrakty na:
• działania informująco-promujące (15.11.2010 r. została podpisana umowa z wykonawcą),
• nadzór nad robotami budowlanymi (03.11.2010 r. otwarto oferty i obecnie trwa praca komisji przetargowej),
• wykonanie budowy i przebudowy sieci i urządzeń stanowiących układ zasilania kolejowej trakcji elektrycznej przez PKP Energetyka S.A. (trwa procedura uzgodnienia treści porozumienia i umowy).
Celem modernizacji linii E 30 jest dostosowanie stacji i szlaków do warunków technicznych, wynikających z umów AGC i AGTC dla korytarzy transportowych, tj. do kursowania pociągów pasażerskich z taborem klasycznym z prędkością maksymalną 160 km/h i pociągów towarowych z prędkością maksymalną 120 km/h.
Projekt ubiega się o finansowanie przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2007-2013.