Dziś podpisano cały szereg umów, dzięki którym PKP Cargo i PKP LHS dołączyły do Centrum Zaopatrzenia Hutnictwa w Międzynarodowym Centrum Logistycznym Euroterminal Sławków. - To symboliczny moment, w którym wieloletnie plany nabrały wreszcie realnych kształtów - podkreślił prezes CZH, Paweł Podsiadło.
CZH podpisao akt notarialny wniesienia majątku spółki, w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki Euroterminal Sławków Sp. z o.o. Jednocześnie CZH, PKP Cargo i PKP LHS podpisały umowę inwestorską o przystąpieniu dwóch ostatnich spółek do podmiotu CZH. Parafowano także planowaną umowę spółki Euroterminal Sławków Sp. z o.o., a samo CZH podpisało wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej kolejnego etapu inwestycji w Sławkowie.
Strategicznie położony (przecięcie dwóch europejskich korytarzy transportowych, niedaleko centrów przemysłowych Śląska) Euroterminal w Sławkowie ma kluczowe znaczenie dla polityki transportowej całego państwa. Prowadzony jest tam przeładunek kontenerów, towarów paletyzowanych, produktów stalowych, towarów masowych oraz składowane są ładunki i towary.
Budowa nowoczesnej infrastruktury była wspierana przez Unię Europejską. Pochłonęła ona ponad 100 mln zł (pochodziły one z funduszy UE oraz środków własnych CZH). Kolejne kroki to dalsza rozbudowa Euroterminala, przede wszystkim dla obsługi przeładunku kontenerów. 1 kwietnia tego roku CZH powołał do życia samodzielny podmiot gospodarczy - Euroterminal Sławków Sp. z o.o. Po podpisaniu umowy, przystąpiły do niego PKP LHS i PKP Cargo.
Planowane jest dzięki temu osiągnięcie efektu synergii - CZH zapewniło infrastrukturę, PKP LHS wykorzystanie szerokiego toru, a PKP Cargo obsługę przewozów normalnotorowych. Jak zapewniają jednak strony porozumienia, terminal pozostanie otwarty dla zewnętrznych podmiotów.
W uroczystości udział wzięli m.in. minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska, prezes PKP SA Andrzej Wach, prezes PKP Cargo Wojciech Balczun, prezes PKP LHS Zbigniew Tracichleb i marszałek śląski Bogusław Śmigielski.
- Ta inwestycja jest niewątpliwie jednym z ważniejszych przedsięwzięć ostatnich lat w zakresie logistyki. Koncepcja zakładała przekształcenie byłego składowiska towarów w nowoczesny terminal logistyczny. Zawsze było pytanie jak spiąć wąski i szeroki tor. Przez długi czas nie było koncepcji, jak powinno to być realizowane. 2 lata temu w Krynicy ustaliliśmy pewien symbol - Sławków na połączeniu tych dróg. Najpierw udało nam się z prezesem Tracichlebem. Następnie namówiliśmy prezesa Wacha i prezesa Balczuna do tego, aby szeroki tor idący do centrum Europy był znaczącym elementem dla współpracy Unii Europejskiej z krajami wschodu - podkreślał prezes Podsiadło,
- Jednym z celów polskiej prezydencji w UE będzie partnerstwo wschodnie. Zwiększenie wymiany handlowej z naszym sąsiadami ze wschodu jest ważnym elementem tej sfery - zaznaczyła minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska.
Minister Cezary Grabarczyk wskazał, że państwo polskie dokonuje w kryzysie takich inwestycji, jak inne państwa w czasie prosperity. - Gdy zostaną zrealizowane wszystki inwestycje w Sławkowie, możliwy będzie przeładunek nawet 6-krotnie większy niż obecnie - podkreślił. - Jadąc tu, postanowiłem wyznaczyć nowe zadanie dla ministra Engelhardta i prezesa Wacha - budujemy drugi szeroki tor - powiedział minister infrastruktury.