24 października odbył się finał konkursu na projekt koncepcyjny sylwetki i wnętrza składów zespolonych, które kupuje PKP Intercity. Koordynatorem projektu i organizatorem konkursu, na zlecenie PKP Intercity, był Instytut Wzornictwa Przemysłowego.
Eksperci IWP przy wyborze uczestników konkursu, prowadzonego w formule zamkniętej, przyjęli kryterium doświadczenia w realizacji podobnych projektów oraz możliwości technicznego i warsztatowego rozwinięcia zwycięskiej koncepcji w projekt wzorniczy wraz z dokumentacją inżynieryjną, niezbędną do wdrożenia na etapie produkcji. Do udziału w konkursie zaproszono trzech uczestników: Studio projektowe „NC.ART” Sp. z o.o. – pod kierownictwemTomasza Andrzeja Rudkiewicza; Studio projektowe „MARAD DESIGN” – pod kierownictwem Marka Adamczewskiego; Zespół projektowy – pod kier. Włodzimierza Dolatowskiego.
Konkurs rozpoczął się 12 września 2008 warsztatami informacyjnymi dla projektantów, na których przedstawiono prezentację multimedialną zawierającą założenia projektu i wymagania zamawiającego.
Rozstrzygnięcie konkursu nastąpiło 24 października 2008 r. W ramach tej sesji autorzy przedstawili swoje projekty koncepcyjne w postaci prezentacji multimedialnych, wystawiono wizualizacje projektów w postaci plansz. Jury pod przewodnictwem Prezes Zarządu IWP Beaty Bochińskiej miało bardzo trudne zadanie, gdyż wszystkie projekty reprezentowały bardzo wysoki poziom i szanse na zwycięstwo były wyrównane.
Jury po dyskusji, znaczną przewagą głosów wyłoniło zwycięski projekt. Zwycięzcą konkursu zostało Studio projektowe „MARAD DESIGN” pod kier. P. Marka Adamczewskiego (w składzie konkursowym oprócz Marka Adamczewskiego: Adam Kłodecki, Anna Wachowicz, Bartosz Piotrowski), którego projekt jury uznało, w uzasadnieniu werdyktu, za „najbardziej kompleksowy i w największym stopniu uwzględniający możliwość wdrożenia i eksploatacji”.
Marad Design to interdyscyplinarny zespół projektantów. Specjalizujemy się w zadaniach, które nazywamy kompleksowymi projektami wzorniczymi. Obecnie firma współpracuje z IWP oraz PKP Intercity S.A. nad przygotowaniem założeń i projektu designu składów zespolonych. W połowie grudnia 2008 PKP IC oraz IWP zorganizuje wspólną prezentację projektu.
Wśród dotychczasowych projektów dla transportu szynowego zrealizowanych przez Marad Design można znaleźć m.in.:
- 1999 - Kabina sanitarna wagonu pasażerskiego (B. Jóźwicka, J. Szymański, M. Średniawa), produkowaną seryjnie przez ZNTK Bydgoszcz
- 2001 - Autobus szynowy PARTNER - Kompleksowy projekt pojazdu szynowego - karoseria, wnętrza, kabina maszynisty, większość elementów wyposażenia (B. Jóźwicka, J. Szymański, M.Średniawa), produkowany przez PESA Bydgoszcz
- 2002 - Pojazd szynowy inspekcyjny dla kolei ukraińskich - kompleksowy projekt wzorniczy (M. Berlińska, B. Jóźwicka, J. Szymański, M. Jóźwicki), produkcja jednostkowa, PESA Bydgoszcz
- 2002 - Wagon sypialny „Euronight” - kompleksowy projekt wzorniczy (M. Berlińska, B. Jóźwicka, M. Jóźwicki), produkcja seryjna, PESA Bydgoszcz
- 2003-2004 - Warszawska Kolej Dojazdowa - kompleksowy projekt wzorniczy (M. Berlińska, J. Szymański oraz
- A. John, J. Gołębiewski, M. Gorczyński, E. Lebiedź, J. Poćwiardowski), produkcja jednostkowa, PESA Bydgoszc
- 2004 - Wagony pasażerskie dla kolei ukraińskich - wnętrza i elementy wyposażenia (M. Berlińska), produkcja seryjna, PESA Bydgoszcz
- 2004 - Autobus szynowy pasażerski dla kolei ukraińskich - kompleksowy projekt wzorniczy (J. Szymański, A. John, M. Gorczyński, J. Gołębiewski), produkcja seryjna, PESA Bydgoszcz
- 2005 - Autobus szynowy elektryczny dla regionu małopolskiego (M. Berlińska, J. Gołębiewski, M. Gorczyński, B. Kusz, J. Poćwiardowski), produkcja seryjna, PESA Bydgoszcz
- 2006 - EZT ACATUS, pociąg dla regionu łódzkiego (M. Berlińska, J. Gołębiewski, M. Gorczyński, B. Kusz, J. Poćwiardowski), produkcja jednostkowa, PESA Bydgoszcz
- 2007 - EZT BYDGOSTIA, pociąg regionalny Warszawa – Łódź (M. Berlińska, J. Gołębiewski,
- M. Gorczyński, B. Kusz, J. Poćwiardowski oraz projektanci PESA), rodukcja seryjna, PESA Bydgoszcz
Redakcja "Rynku Kolejowego" starała się pozyskać graficzną ilustrację powyższej informacji. Zdajemy sobie sprawę z tego, że bez wizualizacji, informacja jest niepełna. Niestety, władze PKP Intercity nie wyraziły zgody na publikację ilustracji przed zakończeniem realizacji projektu.