Po kilkuletniej przerwie przejście graniczne Przemyśl – Mościska będzie ponownie obsługiwane przez dwie pary pociągów – zapewnia PKP Intercity. Spółka uruchomi nową parę kursów Przemyśl – Lwów – Przemyśl. Do Polski po raz pierwszy w regularnym ruchu wjadą ukraińskie jednostki spalinowe produkcji bydgoskiej Pesy.
Przed kilkoma dniami PKP Intercity zapowiadało, że od 13 grudnia uruchomi grupę wagonów bezpośrednich Warszawa – Lwów włączaną do nocnego pociągu Lwów Express. Wiemy już, że nie będzie to jedyne ułatwienie w podróży na południowy wschód w ofercie przewoźnika. We współpracy z Kolejami Ukraińskimi (Ukrzaliznycia, UZ) wprowadzi on bowiem do rozkładu jeszcze jedną parę kursów do Lwowa, jadącą przez przejście Przemyśl – Mościska.
Nowy kurs pojedzie w krótkiej relacji Lwów – Przemyśl Główny – Lwów i będzie miał kategorię międzynarodowego pociągu pospiesznego. Rozszerzenie oferty przywraca możliwość dziennego dojazdu do i z największego miasta zachodniej Ukrainy – skład wyjedzie z głównego lwowskiego dworca o 8:10 czasu ukraińskiego i dotrze do Przemyśla o 9:48. Będzie można przesiąść się z niego na pociąg InterCity w kierunku Krakowa, Wrocławia i Zielonej Góry.
W drogę powrotną pociąg odjedzie o 17:50, a więc po przyjeździe pociągu IC z Zielonej Góry. Przyjazd do Lwowa na 21:25 pozwala na przesiadkę do pociągów nocnych jadących w głąb Ukrainy, m.in. do Kijowa przez Tarnopol, Chmielnicki i Winnicę, do Odessy przez Żmerynkę i Kotowsk czy do Charkowa przez Kijów i Połtawę. Jedyny postój pośredni wyznaczono na stacji Mostyska II.
Polskie szynobusy w służbie Kolei Ukraińskich
– Połączenie obsługiwać będzie ukraiński szynobus 620M – mówi Marta Ziemska z biura prasowego PKP Intercity. To niewielki, zabierający 91 podróżnych pojazd produkcji bydgoskiej Pesy. Koleje Ukraińskie zakupiły w latach 2004-2012 łącznie 11 egzemplarzy tego typu (w tym jeden dla dyrekcji krymskiej). Kolej Lwowska eksploatuje dwie takie jednostki wyprodukowane w 2006 roku.
Pociąg wejdzie do nowego rozkładu z kilkudniowym opóźnieniem – pierwszy kurs zaplanowano na 19 grudnia. – Wcześniej na odcinku między Przemyślem a granicą prowadzone będą prace remontowe szerokiego toru – tłumaczy Marta Ziemska (pociąg będzie kursował do Przemyśla bez zmiany rozstawu wózków). Co ciekawe, nowy kurs nie będzie objęty dotacją Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Czy pociąg przetrwa dłużej niż jego poprzednik?
Kursujące według podobnego rozkładu pociągi ze Lwowa do Przemyśla uruchamiano już w 2007 roku. Wtedy jednak polskim przewoźnikiem było ówczesne PKP Przewozy Regionalne, inny był także tabor – UZ wystawiały do obsługi połączenia bardzo mało komfortowe jednostki elektryczne serii ER2. Jedna para kursów przetrwała jednak tylko kilka miesięcy. Ukraińska spółka zrezygnowała z jej utrzymywania ze względu na dewastacje wagonów dokonywane przez przemytników próbujących ukryć przed celnikami towary akcyzowe.