Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

PKP chcą inwestować we Wrocławiu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-11-2007
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Magdalena Kozioł, Słowo Polskie Gazeta Wrocławska, 22 listopada 2007

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
PKP chcą inwestować we Wrocławiu
Przystanek kolejowy przy nowym stadionie piłkarskim na Maślicach, budowa od podstaw nowej linii łączącej centrum miasta z portem lotniczym i remont wszystkich istniejących już torów prowadzących do Wrocławia. Takie ambitne plany mają przed Euro 2012 kolejarze.

Do stadionu, na którym mają być rozgrywane mecze Euro 2012, dojazd będzie bardzo prosty. Przystanek powstanie na istniejącej już trasie z Wrocławia do Głogowa, czyli między stacją na Kuźnikach a Praczami.

Nowe tory, którymi w przyszłości dojedziemy na lotnisko, zaczną się od stacji Wrocław Żerniki. PKP chce poprowadzić je wzdłuż ul. Strachowickiej przez ogródki działkowe do samego terminalu.

W odpowiadającej za tory spółce PKP Polskie Linie Kolejowe przyznają, że najtrudniej będzie zrealizować ostatnią z planowanych inwestycji, czyli remont już istniejących torów wokół Wrocławia. Nikt nie ukrywa, że większość z nich jest w fatalnym stanie. W wielu miejscach pociągi muszą poruszać się z prędkością nie większą niż 20 kilometrów na godzinę. Kiedy za pięć lat przyjedzie do nas około 100 tys. kibiców w jednym czasie, kolej - a zwłaszcza tory - nie wytrzymają tego. Dziennie pociągami może jeździć wtedy dodatkowo kilkanaście tysięcy ludzi.

Na razie inwestycja jest w powijakach, bo nie ma jeszcze dokładnego planu remontu torów, czyli tzw. studium wykonalności. PKP PLK pierwotnie założyły sobie, że plan powstanie dopiero do 2013 r. Powiało optymizmem, kiedy Polska i Ukraina otrzymały prawo do organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Dzięki temu inwestycja zdecydowanie przyspieszy. Świadczą o tym rozmowy między władzami kolei a samorządowcami.

- Do końca tygodnia podpiszemy porozumienie z miastem i urzędem marszałkowskim - zapowiada Jerzy Dul, dyrektor naczelny PKP PLK oddziały w we Wrocławiu. Każda ze stron przekaże na ten cel po 3 mln zł. Dopiero dzięki tym pieniądzom uda się ocenić i wskazać skalę potrzeb.

Studium wykonalności ma powstać do 2009 roku. Jak zapewnia dyrektor Dul, po tym terminie będzie wiadomo, ile pieniędzy potrzeba na remont całego Wrocławskiego Węzła Kolejowego. Eksperci szacują, że może to być nawet pół miliarda złotych. - W Poznaniu na ten cel wydano 400 mln złotych - przypomina Wojciech Zdanowski, dyrektor Wydziały Transportu w Dolnośląskim Urzędzie Marszałkowskim. Przekonuje, że to olbrzymia kwota, której samorząd nie jest w stanie udźwignąć.

Miasto Wrocław, którego budżet wciąż rośnie, a w przyszłym roku osiągnie ponad 3 mld zł, też nie stać na sfinansowanie tego zadania. Dlaczego? Wiceprezydent Maciej Bluj tłumaczy: - Mamy bardzo wiele innych wydatków, m.in. budowę stadionu, modernizację i rozbudowę portu lotniczego, a także inwestycje drogowe.

Zresztą, jak podkreśla wiceprezydent, jest to zadanie kolejowe. Ale PLK nie stać nawet na najważniejsze zadanie, jakie sobie postawiła przed Euro, czyli przystanek na Maślicach i nową linię kolejową do rozbudowującego się portu lotniczego. - Nie mamy jeszcze z czego ich sfinansować - przyznaje Jerzy Dul, przekonując że jest to zadanie ważne dla Wrocławia i całego regionu. Dlatego powinna pomóc gmina Wrocław, a także zarząd województwa.

Faktem jest, że oba te zadania zostały już pozytywnie zaopiniowane przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Do dzisiaj jednak nie wskazano żadnego źródła ich finansowania. Dyrekcja PLK wierzy, że pieniądze można jednak wywalczyć. W miastach, które tak jak Wrocław współorganizują piłkarskie mistrzostwa, ta sztuka się udała.

Samorządowcy jeszcze przed Euro odbijają piłkę. Podkreślają, że to PKP musi się bardziej zaangażować w zdobywanie pieniędzy. Firma musi wziąć pod uwagę, że nowe linie kolejowe, nowe połączenia ze stadionem czy lotniskiem będą dla niej czystym zyskiem. Im szybciej zapadną decyzje, tym szybciej ruszy robota. A wiele jej będzie już np. przy ustaleniu, kto jest właścicielem gruntu pod tory między Żernikami a lotniskiem. Potem trzeba grunt wykupić, zrobić plany. Pytanie, czy nie będzie za późno.

Wrocław nie jest jedynym miastem, które przygotowuje się do przyjęcia piłkarzy. PKP zaplanowała także inwestycje w innych częściach kraju. Chodzi przede wszystkim o szybką kolej z Wrocławia do Poznania czy z Chorzowa do Krakowa.

Do roku 2012 PKP PLK mają zamiar zmodernizować 652 km linii kolejowych łączących miasta Euro 2012. W latach 2007-2013 PLK chce zdobyć i wydać na modernizacje i inwestycje 6,2 mld euro, z tego 4,2 mld euro ze środków ze środków unijnych, a 2 mld euro z budżetu kolei.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5