PKP Cargo wykonało pierwszy krok w postępowaniu na zakup 10 lokomotyw wielosystemowych do samodzielnej obsługi zleceń na przewozy Europy Zachodniej. Przewoźnik pyta producentów o propozycje.
PKP Cargo chce kupić dziesięć lokomotyw wielosystemowych. Będą one wykorzystywane do samodzielnej obsługi zleceń na przewozy m.in. do Niemiec, Czech, Słowacji, Austrii, Belgii, Węgier, Holandii i włoskich stacji granicznych. Spółka planuje, że nowe lokomotywy trafią do niej w 2016 i 2017 roku. Szacunkowa wartość kontraktu może sięgnąć nawet 200 mln zł.
Wojciech Derda, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych podkreślił niedawno w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym", że zamówienie nie oznacza wprost zwiększenia siatki połączeń transgranicznych i zagranicznych przewoźnika. Nowy tabor ma obsługiwać pociągi, które PKP Cargo prowadzi już teraz. Posiadanie własnych lokomotyw ma za to obniżyć koszty przewoźnika - oszczędzi on na marży firmy użyczającej lokomotyw. Operacje za granicą stanowią coraz ważniejszy element działalności PKP Cargo. W pierwszym kwartale 2014 roku przewozy tranzytowe oraz importowe i eksportowe stanowiły łącznie 53 proc. wszystkich przewozów zrealizowanych przez spółkę.
W związku z planowanym uruchomieniem postępowania PKP Cargo ogłosiło właśnie zamiar prowadzenia rozpoznania rynku. Przewoźnik zaprosił producentów do udziału w spotkaniach, mających na celu "zdefiniowanie i doprecyzowanie głównych założeń realizacji przedmiotowego zamówienia".
Dzięki zaproszeniu do spotkań z przewoźnikiem dowiedzieliśmy się, że PKP Cargo chce dokonać zakupu lokomotyw wraz z usługą pełnego utrzymania (full-service). Do tego przewoźnik chce, by lokomotywy były przystosowane do przewozów transgranicznych nie tylko technicznie, ale i prawnie, tzn. posiadać homologacje i pełne dopuszczenie do eksploatacji i prowadzenia pociągów towarowych na terytorium Polski i Niemiec. Do tego klika lokomotyw ma móc wykonywać przewozy w Holandii, Belgii, i Luksemburgu, a część pozostałych - w Austrii, Czechach, Słowacji, Węgrzech, oraz obsłużyć stacje graniczne austriacko-włoskie i węgiersko-rumuńskie.