W marcu przejechał pierwszy testowy pociąg towarowy "Mongolski Wektor" z Chin do Niemiec z kontenerami na pokładzie a już planuje się, że będzie on kursował dwa razy w miesiącu. To efekt dużego zainteresowania przewozami kontenerów koleją na tej trasie - podało PKP Cargo.
Obecnie kursuje on raz w miesiącu, ale docelowo zakłada się, że będzie jeździć dwa razy ( wyjazd z Chin każdego 15 i 30 dnia miesiąca). Będzie także kursował w odwrotnym kierunku. Na 15 września br. zaplanowano wyjazd pierwszego pociągu intermodalnego z Niemiec do Chin. Czas przejazdu pociągu wynosi tylko 14 dni. - Przewozy kontenerów koleją na tym odcinku się zdecydowanie szybsze niż ich przewozy drogą morską. - podkreśla Józef Marek Kowalczyk, Prezes Zarządu - Dyrektor Naczelny PKP CARGO S.A.
Pociąg - który rozpoczyna swoją trasę w chińskim Hohhot - uruchomiły koleje rosyjskie wspólnie z białoruskimi, PKP CARGO SA i kolejami niemieckimi. Organizatorami jego przejazdu są firmy: Wei Sai Ltd (Chiny), Tuushin International Freight Forwarders (Mongolia), ZAO Rubikon (Rosja), UP Belintertrans(Białoruś), Przedsębiorstowo Spedycyjne Trade Trans (Polska) i Transa Spedition GmbH (Niemcy). W ciągu 14 dni pociąg przejeżdża 9814 km przez Chiny, Mongolię, Rosję, Białoruś, Polskę oraz Niemcy. Większość trasy prowadzi Magistralą Transsyberyjską. Pociąg pokonuje dwie różnice szerokości torów. Dlatego przewożone nim kontenery muszą być dwukrotnie przeładowywane - najpierw na granicy chińsko-mongolskiej (Erljan/Dsamin-Ude) a następnie na granicy białorusko-polskiej(Brześć/Małaszewicze).
Pociąg na całej trasie przejazdu jest monitorowany. Informacje o przebytych odcinkach są przekazywane dwa razy dziennie wszystkim zainteresowanym oraz udostępniane za pośrednictwem internetu. Przez teren Polski i Niemiec kontenery są przewożone międzynarodowym logistycznym pociągiem " Ost Wind" relacji Smoleńsk - Seddin koło Berlina, za który w 2003 roku Spółka PKP CARGO S.A. otrzymała Godło Promocyjne "Teraz Polska".
Uruchomienie tego pociągu to efekt kilkuletniej współpracy kolei polskich i rosyjskich. Spółka PKP CARGO S.A. przywiązuje duże znaczenie do rozwoju przewozów na linii wschód - zachód. W tym celu na początku roku uruchomiła swoje przedstawicielstwo w Moskwie. Jest ono pierwszym zagranicznym przedstawicielstwem Spółki. PKP CARGO S.A. przed dwoma laty zawarła czterostronne porozumienie z kolejami rosyjskimi, białoruskimi i niemieckimi. Jego głównym zadaniem było uruchomienie szybkiego kolejowego połączenia pomiędzy Dalekim Wschodem i Europa Zachodnią, z wykorzystaniem paneuropejskiego korytarza II ( Moskwa-Berlin). - Jesteśmy zainteresowani rozwojem tych przewozów, gdyż przejęte z transport morskiego kontenery pojadą z Dalekiego Wschodu do Europy Zachodniej , tranzytem przez Polskę. - mówi prezes Kowalczyk.
Prognozy wskazują, że wymiana towarowa miedzy Rosją i Chinami a Unia Europejska będzie rosła. Chiny, które przeżywają wielki wzrost gospodarczy i stanowią jedną piątą ludzkości, otwierają się na świat. Szacuje się, że obroty kontenerów pomiędzy Europa a Chinami i Dalekim Wschodem mogą być na poziomie nawet kilku mln sztuk rocznie. Przejecie tylko znacznej ich części spowoduje, że na Magistralę Transsyberyjską oraz na koleje białoruskie i polskie może trafić ich nawet około 100 tys. sztuk.