PKP Cargo nie zgadza się z zarzutami kontrahentów o nadużywaniu pozycji rynkowej, poinformował wczoraj wieczorem rzecznik spółki Ryszard J. Wnukowski odnosząc się do informacji, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) rozpoczął badanie tej sprawy.
We wtorek UOKiK przysłał komunikat, w którym poinformował, że sprawdzi, czy PKP Cargo pobiera wygórowane opłaty za przewóz towarów oraz czy stosuje niejednolite kryteria wobec kontrahentów.
Z wnioskiem o wszczęcie postępowania w tych sprawach zwróciły się do prezesa UOKiK dwie spółki: Lafarge Kruszywa i Sped-Pro. Pierwsza zakwestionowała pobieranie przez PKP Cargo zbyt wysokich opłat za przewozy towarów na krótkich trasach.
Sped-Pro natomiast zarzuciła przewoźnikowi, że bezpodstawnie różnicuje swoich kontrahentów, z którymi zawarł poszczególne rodzaje umów (wieloletnie, specjalne, w oparciu o taryfę towarową) pomimo jednakowego zakresu świadczonych usług.
Po wstępnej analizie, UOKiK postanowił wszcząć dwa postępowania przeciwko PKP Cargo. W ich trakcie zbada, czy stawiane przez Lafarge Kruszywa i Sped-Pro zarzuty są uzasadnione. W szczególności sprawdzi, czy celem działań rynkowego dominanta nie jest przeciwdziałanie konkurencji.
Za naruszenie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów w powyższym zakresie grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznych przychodów.
W ocenie PKP Cargo zarzuty badane przez UOKiK są bezpodstawne, czemu przewoźnik dał już wyraz w wyjaśnieniach złożonych do UOKiK, poinformował w komunikacie przesłanym PAP rzecznik prasowy PKP Cargo Ryszard J. Wnukowski.
Jak napisał, w przypadku wniosku Lafarge Kruszywa, PKP Cargo przedstawiło już UOKiK obszerne wyjaśnienia wskazujące, iż brak jest podstaw do stawianych spółce zarzutów o stosowaniu zbyt wysokich opłat za przewóz towarów na krótkich odcinkach. Wyjaśnienia PKP Cargo zostały poparte ekonomiczną analizą ponoszonych przez spółkę kosztów za przewóz towarów na krótkich odległościach, które uzasadniają wysokość pobieranych opłat.
W sprawie postępowania wszczętego na wniosek Sped-Pro PKP Cargo informuje, że prowadzi obecnie szczegółową analizę stawianych jej zarzutów i zgodnie z żądaniem UOKiK przedstawi swoje stanowisko w tej sprawie. Zdaniem przewoźnika, zarzuty Sped-Pro są bezzasadne.
"Odnosząc się z kolei do informacji o nałożonych przez prezesa UOKiK na PKP Cargo karach pieniężnych pragniemy wskazać, że spółka odwołała się od decyzji, na podstawie których kary te zostały nałożone. Decyzje te są nieprawomocne i są przedmiotem postępowania sądowego" - dodał Wnukowski.
W 2004 r. prezes Urzędu nałożył na spółkę karę w wysokości 20 mln zł za nadużycie pozycji dominującej, a w 2005 r. karę 10 mln zł za zawieranie porozumień ograniczających konkurencję.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.