Spółka PKP Cargo SA, wspólnie z niemieckimi spółkami Rail 4 Chem i Rhenus AG, złożyła w 10 maja ofertę na zakup przedsiębiorstwa kolejowego niemieckiemu koncernowi Ruhrkohle AG - poinformował rzecznik prasowy spółki Janusz Mincewicz.
W ramach restrukturyzacji grupy Ruhrkohle AG jej zarząd podjął decyzję o zbyciu części przedsiębiorstwa, zajmującej się logistyką i przewozami węgla oraz innych towarów na potrzeby przedsiębiorstw energetycznych w Niemczech. Efektem transakcji byłoby przejęcie przewozu 50 mln ton węgla oraz innych ładunków.
"Przejęcie tego przedsiębiorstwa stwarza ogromne możliwości optymalizacji zaopatrzenia niemieckich odbiorców w węgiel, jak również daje możliwość rozwoju w zakresie przewozów towarowych w Europie Zachodniej" - powiedział PAP Mincewicz.
Jak podkreślił, przewozy PKP Cargo na potrzeby energetyki, szczególnie węgla, wyniosły w ubiegłym roku prawie 70 mln ton, i stawiają spółkę pod tym względem na pierwszym miejscu w Europie.
Koncern Ruhrkohle AG zatrudnia 82 tys. pracowników. Jego roczne obroty wynoszą 13 mld euro. Koncern zajmuje się głównie wydobyciem i dystrybucją węgla oraz działalnością w energetyce, chemii i nieruchomościach.
W PKP Cargo trwają procedury prywatyzacyjne, rozpoczęte w marcu br. przez PKP SA. Będzie to jedna z największych prywatyzacji w Polsce. PKP Cargo zatrudnia około 49 tys. pracowników. W 2003 roku przychody PKP Cargo wyniosły 5,9 mld zł, a zysk ponad 160 mln zł.
Zgodnie z rządowym programem restrukturyzacji i prywatyzacji spółek grupy PKP, PKP Cargo powinno zostać sprywatyzowane do końca 2005 roku. Doradca rozważy m.in. sprzedaż inwestorowi strategicznemu lub sprzedaż akcji na giełdzie.
Kilkanaście dni temu prezes PKP Maciej Męclewski potwierdził, że jest już krótka lista kandydatów na doradcę prywatyzacyjnego spółki. Prezes przyznał, że zainteresowanie udziałem w prywatyzacji PKP Cargo jest "bardzo duże", bo tak naprawdę "kupuje się rynek".