Politycy Polska Jest Najważniejsza krytykują powołanie kolejnej spółki kolejowej Dworzec Polski i sprzeciwiają się kolejnym obciążeniom finansowym, jakie proponuje ona wprowadzić. Chodzi o opłatę dworcową, którą od przewoźników kolejowych mieliby pobierać zarządcy dworców.
Wiceprzewodniczący PJN Paweł Poncyljusz zauważył, że jest to kolejny podatek wprowadzany przez Platformę Obywatelską. - Jeśli dalej potrwają rządy PO, to możemy spodziewać się, że zostanie wprowadzony podatek od chodników, od przejść podziemnych, od przystanków tramwajowych – przestrzegał polityk PJN.
Paweł Poncyljusz powiedział, że plany dotyczące kolei są takie, by w przyszłym roku zebrać około 200 mln złotych dzięki którym spółka Dworzec Polski będzie mogła godnie zarządzać 914 dworcami na terenie Polski. Przytoczył przy tym jakie konsekwencje będzie to mieć dla poszczególnych przewoźników - PKP Intercity - 39 mln opłat, Przewozy Regionalne - 99 mln, Koleje Mazowieckie - 36,9 mln, SKM Warszawa - 9,5 mln, SKM Trójmiasto - 11,5 mln - wyliczał poseł Poncyljusz.
Wiceprzewodniczący PJN zwrócił uwagę, że założenie, iż opłata dworcowa będzie wynosić złotówkę do każdego biletu, to o ile w cenie biletu intercity relacji Warszawa – Kraków jest to opłata symboliczna, ale jeśli ma to być opłata doliczana do biletu SKM Warszawa czy Trójmiasto to stanowi to już całkiem pokaźną kwotę 30 procent wartości biletu. - My to traktujemy jako, po pierwsze, takie socjalistyczne rozwiązanie na zasadzie: nie radzimy sobie z zarządzaniem w starych ramach organizacyjnych no to zbudujemy nową spółkę, powołamy prezesa i całe jego otoczenie i będzie już nam wszystkim dobrze – powiedział Paweł Poncyljusz.
Poseł Polska Jest Najważniejsza zaproponował, by rozważyć powołanie przez PKP spółki z firmą zewnętrzną i przywołał przykład włoskiej firmy „Grandi Stazioni”, która zajmuje się takimi dworcami jak np. Warszawa Centralna. Zauważył, że we Włoszech, dzięki pozyskaniu prywatnego inwestora, po kilku latach te dworce wyglądają całkowicie inaczej.
Paweł Poncyljusz powiedział, że docenia PR-owskie zagrywki prezesa spółki Dworzec Polski SA Jacka Prześlugi. Nawiązując do jego wcześniejszej współpracy z Januszem Palikotem, poseł PJN stwierdził, że obecnie znalazł on klienta w ministrze infrastruktury. - Panie ministrze, kiedy w Warsie, obok piwa pojawią się świńskie ryje na srebrnej tacy? – pytał Poncyljusz zwracając uwagę, że to właśnie Prześluga stał za pomysłem przyniesienia tego rekwizytu przez Janusza Palikota do studia TVN24.
Wiceprzewodniczący PJN zwrócił także uwagę, że Jacek Prześluga sprawuje obecnie cztery funkcje: członka zarządu PKP S.A., prezesa spółki Dworzec Polski SA, członka rady nadzorczej PKP Intercity i członka rady nadzorczej PKP Informatyka Kolejowa. - Pytanie, czy również cztery pensje z tego wynikają? – stwierdził Paweł Poncyljusz.
Polska Jest Najważniejsza proponuje przekazanie dworców kolejowych samorządom i łączenie najlepiej położonych dworców z centrami handlowymi. Wiceprzewodniczący Paweł Poncyljusz wskazał na dobry przykład dworca Warszawa Wileńska.
Wiceszefowa klubu PJN Elżbieta Jakubiak powiedziała podczas konferencji prasowej, że do 2014 roku w Polsce będzie wyremontowana wyłącznie jedna trasa kolejowa Warszawa – Gdańsk. - Kolej straciła 4,8 mld zł na inwestycje – stwierdziła posłanka Jakubiak.
Proponowane przez PJN sposoby utrzymania dworców kolejowych:
- Przekazanie dworców kolejowych samorządom lokalnym. Gdy stworzy się nowe regulacje prawne, możliwe będzie oddanie dworców w zarząd lokalnym społecznościom; o stan dworców będą mogły zadbać służby komunalne.
- Współpraca z firmą zewnętrzną. We Włoszech 9 największych dworców wniesiono aportem do spółki pod nazwą „Grandi Stazioni”. Dla spółki tej pozyskano inwestora prywatnego, który sfinansował konieczne tam inwestycje. Taki stan rzeczy spowodował znaczną poprawę stanu dworców, a w przeciągu kilku lat całkowitą ich modernizację. Na dzień dzisiejszy dworce te generują zyski dla właścicieli.
- Działalność komercyjna na dworcach. W przypadku największych dworców możliwe jest generowanie zysków poprzez łączenie ich z centrami handlowymi.
- Dzierżawa dworców. Dworce drugiej kategorii można oddać firmom komercyjnych w wieloletnią dzierżawę.