Pierwszy pociąg towarowy o długości 1000 metrów ze 101 kontenerami przejechał z Chin do Niemiec. Czas tego testowego pociągu wynosił 16 dni. - Przewozy kontenerów koleją na tym odcinku okazały się zdecydowanie szybsze niż ich przewozy drogą morską - podkreśla Józef Marek Kowalczyk, Prezes Zarządu - Dyrektor Naczelny PKP CARGO S.A.
Pociąg uruchomiły koleje rosyjskie wspólnie z: białoruskimi, PKP CARGO SA i kolejami niemieckimi. W ciągu 16 dni przejechał on 9814 km pokonując Chiny, Mongolię, Rosję, Białoruś, Polskę oraz Niemcy. Większość trasy przebiegała Magistralą Transsyberyjską. Pociąg pokonał dwie różnice szerokości torów. Wymagały one przeładunku kontenerów.
Najpierw były one przeładowywane na granicy chińsko-mongolskiej (Erljan/Dsamin-Ude) a następnie na granicy białorusko-polskiej (Brześć/Małaszewicze). Mimo to ich przewóz był szybszy niż drogą morską. Przez teren Polski i Niemiec kontenery były przewożone międzynarodowym logistycznym pociągiem "Ost Wind" relacji Smoleńsk - Seddin koło Berlina, który w 2003 roku został wyróżniony Godłem Promocyjnym "TERAZ POLSKA".
Uruchomienie tego pociągu to efekt kilkuletniej współpracy kolei polskich i rosyjskich. Spółka PKP CARGO S.A. przywiązuje duże znaczenie do rozwoju przewozów na linii wschód - zachód. W tym celu przed dwoma miesiącami uruchomiła swoje przedstawicielstwo w Moskwie. Jest ono pierwszym zagranicznym przedstawicielstwem Spółki. PKP CARGO S.A. przed dwoma laty zawarła czterostronne porozumienie z kolejami rosyjskimi, białoruskimi i niemieckimi. Jego głównym zadaniem jest uruchomienie szybkiego kolejowego połączenia pomiędzy Dalekim Wschodem i Europa Zachodnią, z wykorzystaniem paneuropejskiego korytarza II (Moskwa-Berlin).
-Jesteśmy zainteresowani rozwojem tych przewozów, gdyż przejęte z transport morskiego kontenery pojadą z Dalekiego Wschodu do Europy Zachodniej, tranzytem przez Polskę. - mówi prezes Kowalczyk.
W ostatnich latach następuje wzrost przewozów intermodalnych (kontenerowych). W zeszłym roku w tym systemie Spółka PKP CARGO S.A. przewiozła 2,4 mln ton towarów tj. 10% więcej niż rok wcześniej.